ABB i samarbete med Ericsson om optimerad styrning av molndatacenter

Integrerad automationsplattform ska hjälpa molnoperatörer att effektivt övervaka och styra energianvändningen, kostnaderna och belastningen på IT-utrustning i sina datacenter

2015-03-03 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Ericsson, världsledande inom mobil telekommunikation, för att utveckla en end-to-end automationsplattform som optimerar de fysiska och virtuella resurserna för datacenter och molnoperatörer.

Genom att kombinera Ericsson Cloud System och ABB:s infrastrukturlösning för datacenter (DCIM-lösning), Decathlon® for Data Center, kan kunder till Ericssons molntjänster få tillgång till industriklassade system och verktyg för att styra och automatisera en flexibel uppsättning av kraft-, kyl- och IT-system. Den nya plattformen ska vara standardiserad och byggd för att vara effektiv, miljömässigt hållbar och enkel att använda.

”I takt med att datacentermarknaden mognar börjar ägare och operatörer efterfråga samma nivå på styrning och automation som andra komplexa, affärskritiska anläggningar kräver”, säger Peter Terwiesch, divisionschef för ABB Process Automation. ”Vår allians med Ericsson för in automation av fysiska, mekaniska och elektriska infrastrukturer rakt in i hjärtat på storskaliga IT-miljöer. Datacenter och molnoperatörer kommer därigenom få tillgång till den teknik de behöver för att optimera arbetsbelastning och spara driftkostnader, samtidigt som de stärker tillförlitligheten och prestandan i sina datacenter.”

”Vi är mycket glada över det här strategiskt viktiga avtalet mellan två globala företag, Ericsson och ABB, båda med stark förankring i Sverige. Uppbyggnaden av datacenters är ett spännande område där det finns en stark efterfrågan och en stor utvecklingspotential framåt”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

I en starkt konkurrensutsatt marknad letar datacenter i ökande grad efter nya sätt att öka sin operativa effektivitet allt eftersom styrningen av datacenter, IT-systemen och den fysiska anläggningen – tidigare separata aktiviteter – nu kommer att hanteras i samma realtidsmiljö. Samarbetet mellan ABB och Ericsson kommer att tillgodose kraven att minska investeringskostnaderna genom att erbjuda lösningar som snabbare kan tas i drift samt sänkta energi- och underhållskostnader. Dessa förbättringar kommer att uppnås tack vare bättre styrning och kontroll av hela infrastrukturen i anläggningen.

Anders Lindblad, chef för Business Unit Cloud and IP vid Ericsson säger: ”Vi valde ABB som partner eftersom Decathlon är den enda DCIM-lösningen på marknaden idag som kan erbjuda en holistisk överblickbarhet och styrning i realtid av allt från servrar till elkraft, såväl som styrning och övervakning av datacenters fysiska resurser”.

Marknaden för molntjänster har utvecklats mycket snabbt de senaste åren och väntas nå en storlek av 30,5 miljarder dollar 2018, motsvarande en årlig tillväxttakt på i snitt 29 procent, enligt 451 Research. Molnet har blivit allmänt accepterat som ett sätt för att uppnå snabbare tillgång till data, bättre applikationsprestanda samt ökad operativ effektivitet för affärskritiska processer.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 140 000 medarbetare

Om ABB Decathlon for Data Centers

ABB Decathlon (www.abb.com/decathlon-datacenters) är en öppen plattform som tillhandahåller industriklassade infrastruktursystem och verktyg för att styra och automatisera ett flexibelt nätverk av kraft-, kyl- och IT-system för att uppnå maximal tillgänglighet, energieffektivitet och optimal resursanvändning i datacenter. Den ingår i ABB:s breda portfölj av integrerade lösningar, produkter och tjänster, från kraftdistributionssystem till anläggningsstyrning (enterprise management) och sammankopplingar av elnät.

Om Ericsson Cloud System

Ericsson Cloud System möjliggör för nästa generation av molninfrastruktur att leverera högsta prestanda, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet och samtidigt uppfylla industriklassad säkerhet och kontroll. Det tillhandahåller en säker och kontrollerad molninfrastruktur för alla typer av applikationer och data till globala organisationer.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef