ABB i Västerås levererar gruvspel till LKAB Malmberget

Det nya gruvspelet ska hjälpa till att öka järnmalmsproduktionen på den nya nivån M1250

2010-07-01 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning för leverans av ett komplett gruvspel till LKAB:s järnmalmsgruva i Malmberget.

LKAB är en av världens ledande producenter av förädlade järnmalmsprodukter för stålindustrin och en växande leverantör av mineralprodukter till andra sektorer. Gruvan i Malmberget producerar för närvarande 16 miljoner ton råjärnmalm varje år.

Detta är det andra gruvspelet ABB kommer att leverera för den nya brytningsnivån på Malmberget. Gruvspelet är identiskt med det första som LKAB beställt från ABB i november 2007. ABB:s leverans omfattar komplett mekanisk och elektrisk utrustning, såsom remskiva och axel, bromssystem, skip, mätningsfickor, System 800xA styrsystem, motorer, drivsystem ACS 6000 SD, installation och driftsättning.

Gruvspelet ska, tillsammans med det första, användas för transport av malm från den nya brytningsnivån, M1250, som är under uppbyggnad i LKAB:s gruva i Malmberget. Båda spelen kommer att hjälpa LKAB öka sin totala produktion och produktivitet för att möta den ökande efterfrågan på världsmarknaden.

ABB har en lång historia av samarbete med LKAB i ett flertal projekt. I april i år fick ABB en beställning för att leverera ett nytt komplett gruvspel, inklusive mekaniska och elektriska delar, till LKAB:s gruva i Kiruna.

"Det är en stor ära för ABB att ha fått förtroende att leverera även det andra gruvspelet till gruvan i Malmberget, säger Mikael Grage, chef för Underground Mining inom ABB:s affärsenhet Minerals. "Vi levererar de heltäckande lösningar som LKAB behöver för att fortsätta kapacitetsutbyggnaden och optimera den totala produktiviteten för att kunna möta den ökade efterfrågan”.

Det första gruvspelet är under driftsättning och planeras vara i drift vid årsskifte 2010 - 2011. Det andra gruvspelet är planerat att tas i drift under 2013.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Process Automation:
Mikael Grage, Head of Mining