ABB investerar i banbrytande teknik för energieffektivisering av datacenter

Betydande innehav i Validus DC Systems tillför innovativ teknik för eldistribution som sänker totala kostnader för datacenter med upp till 30 procent

ABB, det globala kraft- och automationsföretaget, har köpt en kontrollpost i det USA-baserade företaget Validus DC Systems, en ledande leverantör av infrastrukturutrustning för likström (DC) till energiintensiva datacenter. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra finansiella detaljer om affären, vilken inkluderar en option för ABB att förvärva hela Validus.

DC-teknik är betydligt energieffektivare än traditionell växelströmsteknik (AC) för eldistribution. DC-system är också mindre komplexa samt kräver mindre utrymme och utrustning, vilket sparar stora kostnader för lokaler och teknikinvesteringar. Investeringen i Validus, med huvudkontor i Brookfield, CT, kompletterar ABB:s starka teknikplattform och stärker företagets satsning på telekommunikation och infrastruktur för datacenter, en marknad värd 24 miljarder dollar.

”DC-system förser datacenter med genomgripande fördelar vad gäller driftkostnader och investeringar, som vi tror kommer att anammas brett av denna energiintensiva bransch”, säger Tarak Mehta, chef för ABB:s division Low Voltage Products.

Ett datacenter kan använda 100 gånger mer el än en motsvarande stor kontorsbyggnad. DC-teknik kan förbättra energieffektiviteten med 10-20 procent jämfört med AC-teknik genom minskade elförluster i samband med kraftkonvertering. Den minskar även kostnaderna för kraftutrustning, installation, lokaler och underhåll, vilket ger totala kostnadsbesparingar på upp till 30 procent.

”ABB:s starka finansiella stöd, mångåriga erfarenhet av DC-teknik i andra branscher, såväl som avancerade tekniska support och breda marknadstäckning, hjälper oss att snabbt öka tillgängligheten för våra DC-system till kostnadsmedvetna datacenter över hela världen”, säger Rudy Kraus, vd för Validus DC Systems. ”Sammantaget kommer denna lösning att bidra till mijontals dollar i sparade energi- och installationskostnader utan att kompromissa med tillförlitlighet och driftsäkerhet.”

Detta är ABB:s andra investering på senare tid i infrastrukturrelaterad kraftteknik för datacenter. I september 2010 investerade ABB i Power Assure, ett företag som utvecklar programvara för energistyrning och energioptimering i datacenter.

Investeringen i Validus DC Systems gjordes genom ABB Technology Ventures, företagets arm för investeringar i utvecklingsföretag, som gör strategiskt intressanta investeringar i unga tillväxtföretag. ABB har också investerat i företag som arbetar med infrastruktur för laddning av elfordon, kommunikation för smarta elnät, vågkraftsgenerering, datasäkerhet för energibolag och teknik för vindkraftseffektivitet.

Validus DC Systems startades 2002 och är ett pionjärföretag inom tillhandahållande av mellanspänningsutrustning för DC-baserad infrastruktur för eldistribution. Företagets teknik förbättrar tillförlitligheten i eldistributionssystem och underlättar integrering av förnybara och alternativa energikällor. För mer information, besök www.validusdc.com eller www.facebook.com/ValidusDCSystems

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi