ABB investerar i det mest avancerade kabelläggningsfartyget för marininstallation och service

Nytt högteknologiskt kabelläggningsfartyg stärker kapaciteten och flexibiliteten, ABB:s marina teknik ombord

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har beställt världens mest avancerade kabelläggningsfartyg för att stärka sina resurser inom sjökabelverksamheten och samtidigt nå en högre effektivitet och precision. ABB:s kabelfabrik ligger i Karlskrona. Det nya fartyget, som specialbyggs enligt ABB:s specifikationer och mäter cirka 140x30 meter, ska byggas vid det norska varvet Kleven. Leverans är planerad till 2017.

”Detta nästa generationens fartyg kommer att innehålla avancerad ABB-teknik och bidra till att differentiera vår verksamhet inom högspänd sjökabel, främst genom att tillföra ökad flexibilitet och genomförandekapacitet”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Det kommer också att stärka verksamhetens effektivitet och kundfokus och därigenom stödja lönsam tillväxt enligt vår strategi Next Level.”

Det nya fartyget kommer att använda en mängd av ABB:s ledande marina teknik. Ett exempel är den prisbelönade lösningen för eldistribution ombord, Onboard DC Grid, som ska använda en enda DC-krets för framdrivning av fartyget för att minska energianvändningen. Fartyget kommer att sätta nya standarder för tillförlitlighet och exakthet och vara utrustat med rullningsdämpande tankar. Undervattensaktiviteterna ska genomföras och övervakas av en fjärrstyrd undervattensfarkost med kameror och ekolod, vilket tar bort behovet av dykare.

Fartyget kommer också att utrustas med ABB:s kompletta integrerade automationssystem och tre Azipod framdrivningsenheter. Tillsammans med ett energilagringssystem för marina applikationer kommer bränsleförbrukningen att kunna minska med 27 procent, samtidigt som underhållet reduceras jämfört med traditionella AC-system. Sensorer och övervakningsteknik, inklusive hårdvara och mjukvara, kommer att se till att data överförs till land via en satellitlänk, så att centret för teknisk support i land kan arbeta tätt tillsammans med fartyget enligt ABB:s lösning Integrated Marine Operations. Avancerad programvara för rörelseövervakning, prognoser och beslutsstöd kommer också att finnas ombord.

Med hjälp av teknik för dynamisk positionering, av den högsta klassen (DP3), kommer fartyget att kunna upprätthålla sin position med stor exakthet. Fartyget är konstruerat så att eventuell brand eller översvämning kan isoleras så att positioneringssystem och andra kritiska system inte påverkas.

Kabellänkar spelar en viktig roll för att överföra stora mängder elektricitet på ett tillförlitligt och effektivt sätt, ofta över långa avstånd. Med erfarenhet ända sedan 1883 är ABB en globalt ledande leverantör av högspända kabelsystem för applikationer såsom integration av förnybara energi, inmatning av el till stadskärnor, strömförsörjning av olje- och gasplattformar samt undervattensförbindelser mellan kraftnät. ABB har levererat och satt i drift mer än 25 högspända DC-kabelsystem och hundratals högspända AC-kabelsystem över hela världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef