ABB investerar i Enbala Power Networks för att tillsammans utveckla banbrytande programvara för elnät

2017-02-23 - Nästa generations programvarulösningar förbättrar ABB Ability™ genom att ge kraftbolag kontroll över allt fler distribuerade energiresurser

ABB meddelade idag att företaget har investerat i Enbala Power Networks, en ledande utvecklare av programvara för hantering av kraftdistributionsnät. Investeringarna gjordes genom ABB:s riskkapitalenhet, ABB Technology Ventures.

Dagens kraftnätsbolag behöver digitala lösningar för att kunna hantera de utmaningar som uppkommer i samband med den ökande mängden intermittenta förnybara och distribuerade energikällor som integreras i elnätet. Detta uppnås av behovet att hålla elnätet balanserat och optimerat i realtid när vi får allt fler vindkraftverk samt solcellspaneler på hustaken.

ABB och Enbala utvecklar tillsammans ett nytt distribuerat ledningssystem för energiresurser (DERMS), vilket kommer att möjliggöra för energi- och kraftbolag samt energitjänsteföretag att effektivt hantera hela livscykeln med distribuerade energiresurser som sol- och vindkraft, samtidigt som man säkerställer säker och effektiv drift av eldistributionsnätet. Detta kommer också att möjliggöra ett mer aktivt engagemang från energikonsumenterna.

”Vi är glada över investeringen och samarbetet med Enbala, en snabbt växande innovationspionjär som är kända för sin banbrytande programvara för energiresursstyrning och optimering”, säger Bazmi Husain, Chief Technology Officer på ABB. ”Den här investeringen kommer att ytterligare stärka vårt digitala erbjudande ABB Ability och hjälpa kunderna att maximera sina möjligheter genom att utnyttja distribuerade energiresurser.”

De båda företagen kommer också att arbeta på nya funktioner för att smidigt kunna integrera distribuerade energiresurser i ABB:s mikronätslösningar.

”En investering från ett ledande teknikföretag som ABB kommer att ge ett enormt värde till våra kunder och den distribuerade energibranschen”, säger Enbalas vd och koncernchef Arthur ”Bud” Vos. ”Vi menar att det här samarbetet kommer att ytterligare driva på innovation och driftsintegrering och göra storskalig användning av distribuerad energi till verklighet. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med ABB i detta strategiska projekt.”

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

Om ABB Technology Ventures
ABB Technology Ventures (ATV) är ABB:s strategiska riskkapitalenhet som investerar i industriteknik- och energiföretag med stor potential och som kan dra nytta av ABB:s stora FoU-resurser, globala säljkanaler och vittomfattande samarbeten. ATV har investerat närmare 200 miljoner dollar i en hel rad teknologier.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com