ABB inviger mikronät i Sydafrika – mer förnybar energi och säkrare strömförsörjning

2016-06-14 – Innovativ solkrafts- och diesellösning ger säkrare strömförsörjning och minskar koldioxidutsläppen vid ABB:s anläggning i Johannesburg

ABB har tagit i drift ett integrerat solkrafts- och dieseldrivet mikronät vid sin 96 000 m2 stora anläggning Longmeadow i Johannesburg, Sydafrika. Det är världens första installation av den innovativa lösningen med full funktonalitet för elnätsanslutning såväl som utan elnätsanslutning, designad för maximal användning av förnybar energi och en säkrad kraftförsörjning för att ha elförsörjning och för att hålla fabrikerna i gång, vid planerade såväl som oplanerade avbrott i elnätet.

Sydafrika har den högsta elkonsumtionen söder om Sahara och efterfrågan är fortsatt större än utbudet. Ständiga strömavbrott, fluktuerande priser på fossila bränslen, miljöoro och ett ökat fokus på förnybara energikällor som vind- och solkraft driver på efterfrågan för hållbara lösningar. Sydafrika är inte det enda landet som upplever elbrist och strömavbrott. Andra utvecklingsländer i Afrika, Asien och Sydamerika står inför liknande utmaningar, och anläggningarna är många runtom i världen som skulle dra nytta av sådana mikronät för att lösa problemet.

ABB:s mikronätsinstallation i Johannesburg omfattar företagets kompakta, mångsidiga, batteribaserade system för nätstabilisering PowerStoreTM som hanterar frekvens- och spänningsfluktuationer. Det inkluderar också ett Microgrid Plus distribuerat styrsystem (DCS) som styr krafttillförseln och balanserar och samordnar de alternativa energikällorna utifrån belastning och på så sätt säkerställer en strömförsörjning på nivå med elnätet.

Det befintliga reservkraftssystemet vid anläggningen har byggts på med en 1 MVA/380 kWh PowerStore™ och Microgrid Plus samt takmonterade solpaneler på 750 kW för att kunna utnyttja mer solkraft och säkra strömförsörjningen vid störningar eller övergångar från elnätet till det egna mikronätet. Den modulbaserade och kontainerbaserade mikronätslösningen är konstruerad i förhand för den här typen av tillämpningar. Ett molnbaserat fjärrstyrt servicesystem, enligt konceptet Internet of Things, Services and People (IoTSP), kommer att användas för att driva och underhålla mikronätet.

”Denna innovativa mikronätslösning hjälper till att lösa ett verkligt världsproblem genom att tillhandahålla stabil och kostnadseffektiv kraftförsörjning samtidigt som miljöpåverkan minskar”, säger Erik Oja, chef för ABB:s division Power Grids i Sverige.

”Bearbetning av tillväxtmarknader som Afrika och ökat nyttjande av innovativ teknik såsom mikronät för tillförlitligare elkraft är viktiga komponenter i ABB:s strategi Next Level.” säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Grids globalt.

ABB är pionjär inom mikronätsteknik med mer än 30 globala installationer inom en mängd olika applikationer, för landsbygdssamhällen, elnät på öar, elnätsstabilisering och support och stora industrianläggningar.

ABB (www.abb.com) i är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef