ABB inviger ny lokal i Kista för att vara en central knutpunkt för Stockholmsbaserade medarbetare

Som ett led i att fortsätta stärka verksamheten runt om i landet samlas medarbetarstyrkan i eller nära Stockholm under ett tak tillsammans med produktion av avancerad utrustning för papperstillverkning.

Kistakontoret, beläget på Viderögatan, utgör huvudkontor för ABB:s verksamhet L&W som tillverkar utrustning för kvalitetskontroll, processoptimering och testutrustning för massa- och pappersindustrin. Idag finns drygt hälften av den globala arbetsstyrkan för L&W i Kista där man har medarbetare inom forskning och utveckling, service och produktion.

Ombyggnationen av den befintliga produktionsanläggningen för L&W innefattar såväl kontorslandskap som produktionsmiljö. Dessutom har medarbetare som tidigare var baserade i ABB:s anläggning på Knarrarnäsgatan flyttat till Viderögatan, som har varit kontor för den förvärvade Lorentzen & Wettre-verksamheten – pionjärerna inom L&W-produktlinjen – sedan 1977. Medarbetarna representerar de flesta av ABB:s övriga verksamheter inklusive elektrifiering, e-mobilitet, motorer och drivsystem, instrumentering och maskin- och fabriksautomation.

”Satsningen har möjliggjort för oss på L&W att öka vår produktionsvolym med 30 procent. Vi ser en konstant ökning i efterfrågan på produkter och lösningar som möjliggör en helt automatiserad, optimerad och uppkopplad produktionsprocess hos våra kunder”, säger Per Sandström chef för ABB i Kista och affärsenheten L&W. ”Genom att samla alla ABB:s medarbetare i Stockholmstrakten under samma tak kan vi enklare samarbeta och underlätta våra kunders omställning till hållbara verksamheter.”

Lokalerna har anpassats till ett modernt och flexibelt arbetssätt samt för fortsatt utbyggnad av verksamheten som idag består av 160 anställda. Med sitt lättillgängliga läge strax utanför Stockholms centrum arrangeras ofta konferenser och utbildningar.

”Vår medarbetarstyrka växer ständigt och vi ser behov av en rad olika roller – från säljare, ingenjörer och projektledare till medarbetare inom service och i produktion. Våra experter är avgörande för att hjälpa industrin uppnå de högsta kvalitetsstandarderna, minska energiförbrukningen och minimera stilleståndstiderna”, säger Per Sandström.

Om ABB i Kista

ABB:s kontor i Kista omfattar expertis inom styr- och drivsystem, motorer och frekvensomriktare, elektrifiering, instrumentering, automationslösningar och testutrustning. Vi betjänar flera stora industrier i området som massa & papper, sågverk, batteriproduktion, VA-anläggningar och fjärrvärme men också kunder i andra länder via digitala lösningar. I november 2022 höll ABB den officiella invigningen för sina ombyggda lokaler på Viderögatan.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ~ 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson