ABB inviger två nya fabriker för kraftprodukter i Indien

2013-11-13 – Investering på 50 miljoner dollar breddar erbjudandet och utökar den lokala tillverkningen av högspänningsställverk och distributionstransformatorer

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, invigde idag två nya fabriker för tillverkning av kraftprodukter i Indien. Invigningen sammanföll med 50-årsfirandet av företagets omfattande tillverkningsnav Vadodara i delstaten Gujarat i västra Indien.

De nya anläggningarna täcker en yta av runt 15 000 m2 och har byggts på 18 månader till en investering av runt 50 miljoner dollar. Fabrikerna ligger i Savli, inte långt från Vadodara, och ska tillverka högspänningsställverk och distributionstransformatorer.

”Denna expansion stödjer vår satsning ”in country for country” enligt ABB:s strategi att etablera tillverknings- och marknadsföringsenheter nära våra kunder”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Genom att bygga ut vår tillverkning i Indien kan vi förse våra kunder med ett breddat utbud och leverera lösningar anpassade till lokala behov på ett snabbare och effektivare sätt.”

Högspänningsfabriken ska tillverka gasisolerade ställverk (GIS) och PASS (plug and switch system) hybridlösningar för att betjäna den växande efterfrågan i Indien men också för att fungera som ett exportnav. Den nya transformatorfabriken ska fokusera på tillverkning av torrisolerade och oljeisolerade distributionstransformatorer.

ABB är en pionjär inom GIS-teknik och företagets senaste generation GIS-enheter har en kompakt och modulbaserad konstruktion som minskar storlek, utrymmeskrav samt vikt och som samtidigt är mer miljöanpassade. Hybridlösningen PASS kombinerar egenskaperna från luft- och gasisolerteknik och innehåller funktionerna hos ett komplett ställverksfack i en enda modul samt erbjuder snabb installation tack vare de fabriksmonterade modulerna.

Den nya transformatorfabriken ska stärka företagets erbjudande i Indien och utöka sortimentet av distributionstransformatorer upp till 10 megavoltampere (MVA), 36 kilovolt (kV). ABB besitter global expertis inom konstruktion och tillverkning av specialtransformatorer som är utrymmesoptimerade och står emot extra utsatta miljöer. Torra transformatorer bidrar till att minska miljöpåverkan och kan användas i miljömässigt krävande miljöer. De förbättrar säkerheten och är också väl lämpade för inomhusapplikationer.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi
(Zürich, Switzerland)