ABB kombinerar PLC och robotstyrning för utökade automationsmöjligheter

ABB:s nya erbjudande, kombinerad PLC och robotstyrning, spar kostnader, är enkelt att använda och levererar kraftfulla prestanda för robotiserad automation.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar kombinerad PLC (Programmable Logic Controller) och robotstyrning för styrning av robotceller. Lösningen erbjuder hög prestanda i en integrerad enhet. Genom att kombinera ABB:s flexibla PLC AC500 med robotstyrningen IRC5 kan ABB erbjuda en integrerad enhet som spar kostnader och utrymme jämfört med separata enheter och som dessutom avsevärt minskar tiden för installation och igångkörning.

Med upp till tre lokala I/O-enheter samt busskommunikation för distribuerat I/O, erbjuder den integrerade lösningen ”single point of control” för en mängd robotcellfunktioner, inklusive kringutrustning såsom gripdon, detaljmatare och verktyg. PLC:n hanterar alla de vanliga fältbussstandarderna, inklusive DeviceNet, PROFIBUS DP, CANopen och Modbus TCP, såväl som trådlös kommunikation, vilket gör att den passar i i stort sett alla fabriksanläggningar.

För att underlätta programmering och handhavande ingår ett mjukvaruramverk, vilket eliminerar behovet att själv bygga upp kommunikationen mellan robotstyrning och PLC. Ramverket innefattar ett användarvänligt, interaktivt operatörsgränssnitt på robotstyrningens handhållna enhet, FlexPendant. Allt detta innebär att integratören kan starta på en högre nivå och fokusera på det som är specifikt för den aktuella installationen.

Sedan lanseringen 2006 har AC500 PLC vunnit popularitet inom industrin, särskilt där man efterfrågar ett system som enkelt kan byggas ut och anpassas till ändrade förhållanden. En central fördel med AC500 är dess flexibilitet. Med programvaran Control Builder får programmerare en komplett, enhetlig utvecklingsmiljö inklusive alla sex programmeringsspråken enligt IEC61131-3 och verktyg för konfigurering, felsökning och visualisering.

”Integrationen av IRC5 och AC500 erbjuder en verkligt mångsidig lösning för skalbar automation, baserat på en användarvänlig och kostnadseffektiv plattform med hög prestanda” säger Mats Myhr som är produktchef för ABB:s robotsystem.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Robotics:

Mats Myhr, produktchef för robotstyrsystem