ABB köper ELBI Elektrik för att stärka området installationsmateriel i Turkiet och Östeuropa

Förvärv som kompletterar och breddar produktportföljen

2013-09-06 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har köpt det turkiska företaget ELBI Elektrik från Ahlström Capital för att stärka sin ställning i det turkiska lågspänningssegmentet och bredda sin verksamhet i Östeuropa. Parterna har enats om att inte avslöja de finansiella detaljerna runt affären.

ELBI Elektrik har huvudkontor i Istanbul och runt 450 medarbetare. Företaget konstruerar och tillverkar elektriska installationsprodukter för den turkiska marknaden, med export till Östeuropa genom sin egen lokala säljorganisation.

”Det här förvärvet är ett steg framåt i vår strategi att växa i Turkiet och Östeuropa”, säger Tarak Mehta, chef för ABB:s division Low Voltage Products. ”Genom att bredda denna kärnverksamhet säkerställer vi nästa tillväxtnivå. Produktsortimenten kompletterar varandra och gör så att vi kan nå fler kunder.”

Genom att komplettera sin nuvarande portfölj av installationsmateriel med ELBI Elektriks produkter kommer ABB att kunna betjäna marknader utanför Europa, vilket inte det nuvarande sortimentet har tillåtit. Förvärvet följer på ABB:s köp nyligen av det franska programvaruföretaget Newron System S.A., som syftar till att öka marknadstäckningen och erbjudandet till distributörer av lösningar för fastighetsautomation. Såsom Newron kommer ELBI Elektrik att integreras i verksamheten Wiring Accessories i ABB:s division Low Voltage Products.

”ABB:s starka varumärke och globala räckvidd kommer att bidra till snabbare tillväxt av vår verksamhet och ge tillgång till nya kunder och partners”, säger Alp Alptugay, vd för ELBI Elektrik.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi