ABB köper Trasfor Group och utökar sin transformatorverksamhet

Torra transformatorer ska komplettera ABB:s produktportfölj och bidra till fler affärer inom växande marknader och industrier

Zürich, Schweiz, 11 juli 2011 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har avtalat att förvärva koncernen Trasfor Group för att utöka sitt erbjudande inom specialtransformatorer riktat till snabbväxande marknader och industrier.

Trasfor är en ledande tillverkare av torra transformatorer för låg- och mellanspänningsapplikationer. Företaget levererar specialprodukter för drivsystem, järnväg, havsbaserad vindkraft och annan kraftproduktion från förnybara energislag samt dessutom till en rad branscher såsom marin-, olje- och gasindustri.

Trasfor Group hade intäkter på runt 130 miljoner dollar för 2010 med runt 380 anställda. Företaget har en tillverkningsenhet i Lugano, Schweiz, där företaget har sitt huvudkontor, samt ytterligare två fabriker i Italien. Parterna är överens om att inte offentliggöra köpesumman eller andra finansiella detaljer runt affären.

”Det här förvärvet ligger mycket väl i linje med ABB:s strategi. Det kommer att stärka vår transformatorverksamhet genom att bredda vårt kunderbjudande och öka vår marknadsnärvaro”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Trasfors energieffektiva produktsortiment kompletterar vår transformatorportfölj med goda möjligheter till synergieffekter och tillväxt.”

Torra transformatorer utgör en växande andel av transformatormarknaden. Dessa använder isoleringmaterial såsom harts istället för olja, vilket gör dem både flamsäkrare och miljövänligare.

”Vi är stolta över att vår starka teknik och medarbetarkompetens blir en del av ABB-koncernen och vi ser goda möjligheter att växa och utöka våra marknader”, säger Gianpaolo Palladini, koncernchef för Trasfor.

Affären är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden. ABB räknar med att slutföra förvärvet under andra halvåret i år.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi