ABB lanserar AC500-eCo V3 - tredje generationens kompakta PLC-serie tillhörande AC500-plattformen

• En PLC, av engelskans Programmable Logic Controller, är en speciell datorenhet som används i industriella kontrollsystem
  • AC500-plattformens tredje generation öppnar nya möjligheter för digitalisering av samhälle och industri

ABB har idag utökat sin AC500-portfölj i och med lanseringen av AC500-eCo V3, en helt ny kompakt PLC-serie i sju olika utföranden. Serien är designad för att möta kraven från extremt priskänsliga applikationer till applikationer med högre krav och komplexitet. AC500-eCo V3 är en vidareutveckling av sin populära föregångare AC500-eCo V2 och delar samma fysiska dimensioner, men har fyra gånger så stor processorkraft, fyra gånger mer programminne samt 50 procent mer I/O. Den nya serien är fullt kompatibel med befintligt sortiment av S500-eCo och S500 I/O samtidigt som den också möjliggör helt nya lösningar med de tillhörande åtta optionskorten som bland annat består av digitala ingångar och utgångar, seriella kommunikationskort och KNX switch.

”Det är en välkommen lansering som vi gör idag, efterlängtad av både våra kunder och medarbetare”, säger Viktor Lindholm, produktmarknadschef för AC500 på ABB i Sverige. ”Vi är mer modulära, mer skalbara och har fler kommunikationsmöjligheter än någonsin.”

Kommunikation som OPC UA och MQTT ger användaren möjlighet att skapa säkra molnlösningar tillsammans med TLS-kryptering. Den nya serien innehåller även fler protokoll än sin föregångare som exempelvis IEC61850, Ethernet/IP, KNX och BACnet.

Precis som för övriga AC500-plattformen så används den CODESYS-baserade mjukvaran Automation Builder för programmering och konfigurering, där samtliga IEC 61131-3 programmeringsspråk stöds.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

ABB Motion håller världen igång – och sparar energi varje dag. Vi förnyar och flyttar fram gränserna för tekniken för att möjliggöra en framtid med lägre utsläpp för kunder, branscher och samhällen. Med våra digitalt aktiverade enheter, motorer och tjänster får våra kunder och partner bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. Vi erbjuder en kombination av domänexpertis och teknik för att leverera den optimala drivenhets- och motorlösningen för många olika tillämpningar inom alla industrisegment. Tack vare vår globala närvaro finns vi alltid i närheten för att betjäna våra kunder. Vi bygger vidare på över 130 års samlad erfarenhet inom elförsörjning för att lära oss och bli bättre varje dag.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson