ABB lanserar flexibel “plug and play” mikronätslösning som stöder förnybar energi

2016-10-10 – Modulbaserat mikronät erbjuder skalbar, containerbaserad lösning för enkel transport och snabb och säker installation och driftsättning

ABB presenterade idag en modulbaserad och skalbar ”plug and play” mikronätslösning som svar på en allt större efterfrågan globalt på flexibel teknik för den växande marknaden för distribuerad elkraftgenerering. Den kostnadseffektiva containerbaserad lösningen lämpar sig för mogna marknader såväl som tillväxtländer och främjar maximal användning av förnybara energikällor och minskat beroende av generatoraggregat för fossila bränslen.

ABB:s innovativa teknik med företagets PowerStore Battery, specialkonstruerade styrsystem Microgrid Plus och molnbaserade fjärrservice erbjuder inte bara tillgång till el i avlägsna områden. Den är också en kostnadseffektiv lösning till samhällen och industrier för att säkra avbrottsfri kraft i samband med planerade och oplanerade strömavbrott i elnätet.

All utrustning som krävs för att driva mikronätet – ABB:s kraftomriktare och speciella styrsystem Microgrid Plus samt batterilagring – har integrerats i en container för snabbare, enklare och säkrare leverans och installation. Kunden kan välja att konfigurera mikronätet för integrering av el från sol-, vindkraft, dieselgeneratorer eller elnätet, beroende på applikation och lokala förhållanden.

ABB:s modulära mikronät är kompakt och finns i fyra grundvarianter i effektspannet 50 kW till 4 600 kW för att tillgodose varierande kundbehov. Funktioner inbyggda som standard inkluderar nätansluten och frånkopplad drift med sömlös övergång där emellan. Lösningen är containerbaserad för att vara enkel att transportera och snabb att installera och driftsätta. Drift och underhåll sker via ett innovativt molnbaserat fjärrservicesystem. Lösningen är ännu ett exempel på ABB:s satsning på banbrytande teknik för att driva energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen.

”Vår modulära, standardiserade och skalbara mikronätslösning kommer att ge kostnadseffektiv tillgång till säker el för både landsbygdsapplikationer och urbana applikationer”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s Power Grids. ”Denna plug and play-lösning exemplifierar ABB:s ständiga satsning på teknikinnovation för att stärka användningen av förnybar energi och minska beroendet av fossila bränslen, vilka alla är viktiga delar i vår strategi Next Level.”

ABB är en världsledande leverantör av banbrytande mikronätsteknik med mer än 30 färdiga installationer tvärs över en mängd applikationer, från avlägset belägna samhällen och öar till kraft- och industrianläggningar. ABB:s heltäckande erbjudande inom mikronät omfattar rådgivning, design och konstruktion, leverans, installation och driftsättning samt livscykeltjänster.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikföretag inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. I över 40 år har ABB drivit utvecklingen av framtidens industriella digitalisering. Med över 70 miljoner enheter uppkopplade genom sin installerade bas på över 70 000 styrsystem över samtliga kundsegment har ABB en idealisk position för att kunna dra nytta av energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Med över 130 års erfarenhet bedriver ABB idag verksamhet i över 100 länder och har cirka 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock