ABB lanserar innovativ högspänningsbrytare för kraftöverföring

Smart frånskiljande brytare med integrerad fiberoptisk strömsensor minskar utrymmeskravet i AIS-stationer och stärker samtidigt tillgängligheten och tillförlitligheten i kraftförsörjningen

2013-05-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har utvecklat DCB med FOCS - en brytare, frånskiljare och strömsensor i en och samma apparat. DCB med FOCS medger enklare design av nätstationen och digitala signaler i enlighet med IEC 61850-9-2LE – färdigt att använda i ditt smarta elnät. Lösningen har använts i ett lyckat 420 kV pilotprojekt i Sverige. ABB visade sin nya produkt för första gången på mässan i Hannover 8 – 12 april i år och den visas även på Elfack i Göteborg 13 – 17 maj.

Konventionella luftisolerade högspänningsbrytare omfattar brytare, frånskiljare och strömtransformator som separata komponenter, vilket kräver separata utrymmen för installation. ABB utvecklade DCB-enheten år 2000 med integrerad frånskiljarfunktion i brytarkammaren, vilket minskade utrymmeskraven och gjorde installationen enklare.

Nu har ABB vidareutvecklat konceptet ytterligare genom att integrera FOCS, en strömmätare, i själva DCB-enheten. Denna innovativa konstruktion ger potential att minska utrymmet för transformatorstationer med upp till 60 procent jämfört med en konventionell lösning. Innovationens kärna är en robust, högteknologisk fiberoptisk sensor med ett digitalt gränssnitt, kompatibelt med standarden IEC 61850, som medger snabb och enkel tillgång till kritiska stationsdata för att övervaka och styra avgörande parametrar.

”Den här senaste utvecklingen är ännu en milstolpe i vårt fortsatta åtagande inom teknik och innovation”, säger Giandomenico Rivetti, chef för ABB:s högspänningsverksamhet som ingår i divisionen Power Products. ”Att integrera FOCS med DCB minskar utrymmeskraven betydligt samtidigt som det är en plug-and-play-lösning som både är tillräckligt flexibel för att uppfylla kundens krav och förberedd för att fungera i smarta elnät. Detta gör den idealisk för nya och uppgraderade transformatorstationer med den ytterligare fördelen av säkrare och tillförlitligare kraft.”

Den nya produkten har låga underhållsbehov och är mer miljöanpassad och energieffektiv i termer av lägre koldioxidutsläpp och mindre materialåtgång vid tillverkning och isolering. Dessutom är kablaget från FOCS anpassat för anslutningar med Ethernet standardkabel, vilket innebär en både enklare och säkrare lösning. Därutöver är lösningen både säkrare och enklare att övervaka genom att flera strömtransformatorer har ersatts med en enda FOCS-enhet.

Animering DCB with FOCS

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef