ABB lanserar innovativt kraftsystem för fartyg

Onboard DC-system ökar energieffektiviteten ombord med upp till 20 procent.

2011-05-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, tillkännager idag lanseringen av ett nytt DC (direct current, likström) elektriskt system för fartyg. Det nya systemet är del av återupptagandet av kraftlösningar som använder elektricitet och kommer att tillhandahålla en mycket effektiv elkraftsförsörjning och elektrisk framdrivning för många olika typer av fartyg.

Det är konstruerat för fartyg med lågspänningskraftsystem ombord, såsom offshorefartyg, bogserbåtar, färjor och kryssningsfartyg, och kan minska bränsleförbrukningen och utsläppen med upp till 20 procent.

I fartyg med traditionell elektrisk framdrivning sker en mängd DC-kopplingar från AC-kretsen (växelström) till trustorer och drivsystem för framdrivningen, vilka står för mer än 80 procent av elförbrukningen ombord. ABB:s onboard DC-system representerar ett steg framåt för ytterligare optimerad framdrift genom att det ansluter alla DC-kopplingar samt distribuerar elkraften genom en enda DC-krets.

”Vi ser ett uppsving för DC-teknik i valen av system för många krafttransmissionslösningar, batteriladdning och andra applikationer för kraftförsörjning”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Med onboard DC-lösningar kan generatorns varvtal regleras och bränsleförbrukningen optimeras samtidigt som fartygets operativa effektivitet förbättras med upp till 20 procent jämfört med traditionell AC-teknik. Den här innovativa lösningen bidrar till att maximera energieffektiviteten och tillförlitligheten i kraftförsörjningen på våra kunders fartyg. Den hjälper dem också att förbereda sig för framtida strängare miljöregler, högre bränslepriser och nya alternativa bränslekällor.”

ABB:s onboard DC-system innefattar beprövade produkter som redan används på dagens fartyg, såsom AC-generatorer, omriktare och AC-motorer, men gör det centrala AC-ställverket och transformatorerna överflödiga.

Fördelen med ett DC-system är att fartygets motorer inte längre behöver gå på fasta varvtal, utan kan regleras så att bränsleförbrukningen optimeras. Det innebär också att utrymmet för den elektriska utrustningen ombord kan minskas med upp till 30 procent eftersom skrymmande ställverk och transformatorer inte längre behövs. Detta sparar mycket plats för passagerar- eller godsutrymme och ger också större flexibilitet vad gäller placeringen av systemkomponenter ombord.

Dessutom ger ABB:s onboard DC-system möjlighet till anslutning av kompletterande DC-kraft direkt in i fartygets kraftsystem från energikällor såsom solceller, bränsleceller eller batterier, vilket ger ytterligare bränslebesparingar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar energipåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi