ABB lanserar komplett Motion Control portfölj

Brett utbud av specialanpassade maskinstyrningslösningar

2012-10-08 - Med maskinsäkerhet, tillgänglighet och energibesparing i fokus lanserar ABB en komplett portfölj av Motion Control-lösningar. I produktportföljen finns nu skräddarsydd maskinstyrning för en mängd olika applikationer – allt från tung materialhantering och höglagersystem till förpackningslösningar och dynamisk etikettering.

”Olika industrigrenar, tillämpningar och ständigt föränderliga krav skapar behov av varierade lösningar för varje enskilt fall. Detta ställer stora krav på flexibilitet och öppna system”, säger Henri Putto, produktchef för Motion Control inom ABB.

Hela produktsortimentet uppfyller dessutom kraven i säkerhetsstandarden EN ISO 13849-1 och EN 62061 och är certifierade av TÜV Nord.

”Som världsledande leverantör av industrifrekvensomriktare erbjuder vi teknisk flexibilitet, både motorstyrning och systemkompatibilitet, inom effektområdet under 1kW till över 500kW. Det innebär att vi täcker in en stor del av industrins behov när det gäller snabb och effektiv rörelsestyrning”, säger Henri Putto.

Dessutom bidrar elektrisk Motion Control till en energieffektivare produktion, som är centralt i en hållbar utveckling inom industrin.

”Genom att styra med Motion Control förbrukar elmotorerna i en anläggning bara exakt den energi som behövs. Vill man utföra samma rörelser med pneumatik eller hydralik krävs en pump som alltid måste gå även när rörelsen inte utförs. Med Motion Control får användaren både bättre kontroll och precision, samtidigt som energianvändningen minskar”, säger Henri Putto som hänvisar till www.abbmotion.com för en presentation av hela produktprogrammet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion                      ABB Sverige
Henri Putto                                                                Christine Gunnarsson, presschef
Produktchef, Motion Control                                        Tel. 021- 32 32 32
Tel: 031-339 20 29                                                      press@se.abb.com