ABB lanserar lätthanterligt verktyg för att välja den mest optimala motorn

Med olika minimikrav på verkningsgrad (MEPS - Minimum Energy Performance Standards) i olika länder kan det vara en svår uppgift att välja rätt motor. ABB gör motorvalet mycket enklare med Optimizer, ett verktyg som snabbt identifierar den optimala motorn för varje MEPS i världen och som ger enkel tillgång till teknisk dokumentation.

2012-10-17 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har lanserat Optimizer, ett webbaserat verktyg för att hjälpa användare välja MEPS-kompatibla motorer.

Att välja den optimala motorn som uppfyller lokala MEPS kan vara en mycket svår uppgift, på grund av skillnader mellan bestämmelser i olika regioner, förändringar i gällande MEPS inom regioner och införandet av MEPS i nya länder.

Med verktyget Optimizer söks den ideala motorn ut för en viss tillämpning via en serie enkla, intuitiva steg. Indata ges genom en rullgardinsmeny, varefter Optimizer visar en lista över motorer som kan vara aktuella för vidare undersökning.

Motorer kan sedan jämföras med avseende på driftskostnad, återbetalningsperiod, livscykelbesparing och minskade utsläpp av växthusgaser. Om möjlighet finns föreslår Optimizer automatiskt en motor med högre verkningsgrad, och redovisar vilka ytterligare besparingar som kan uppnås med den. Testrapporter, ritningar, datablad och andra dokument nås snabbt och enkelt för de utvalda motorerna. Dokument kan öppnas på skärmen, sparas eller exporteras i olika filformat.

”Att välja den optimala motorn för att uppfylla en specifik MEPS kan vara en komplicerad uppgift. Med Optimizer vi tagit fram ett verktyg som inte bara gör uppgiften enklare, utan som även presenterar kostnadsinformation och ger tillgång till all nödvändig dokumentation”, säger Stellan Rosenquist, produktchef Motorer & Generatorer inom Svensk Försäljning.

Optimizer kan laddas ner från
www.abb.com/motors&generators. Produkten kan användas i en webbläsare eller som en iPad-app. Det kommer till en början omfatta ABB:s lågspänningsmotorer enligt IEC-standarden och motorer för explosionsfarliga miljöer, men kommer senare att utvidgas till att omfatta andra motorserier och ytterligare aspekter för att beräkna ägandekostnad. Optimizer kommer även att lanseras för andra mobila enheter, till exempel iPhone och Android-enheter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion                                          ABB Sverige
Stellan Rosenquist                                                                         Christine Gunnarsson, presschef
Produktchef Motorer & Generatorer,                                                 Tel. 021-32 32 32
Svensk Försäljning Motorer och Drivsystem                                      press@se.abb.com