ABB lanserar nästa generations styrplattform från Robotics, OmniCore

• Plattformen ökar produktiviteten och flexibiliteten för kunder genom snabbare, exaktare och mer autonom automation
  • Resultatet av den strategiska investeringen värd 170 miljoner dollar i en styrplattform för nästa generations robotar för att påskynda en avancerad och mer hållbar automation
  • Unik, gemensam arkitektur för integration med  ABB Robotics hela hårdvaru- och programvaruportfölj

Idag lanserar ABB Robotics OmniCore™, en intelligent automationsplattform som är snabbare, exaktare och mer hållbar för att stärka, förbättra och framtidssäkra företag.

Plattformen OmniCore är resultatet av en investering på över 170 miljoner dollar i nästa generations robotik. OmniCore är ett stort steg på väg mot en modulär och framtidssäkrad reglerarkitektur som kommer att möjliggöra en fullständig integrering av AI, sensorer, moln- och edge-datorer för att skapa de mest avancerade och autonoma robottillämpningarna.

”För våra kunder är automation ett strategiskt krav när de strävar efter större flexibilitet, enkelhet och effektivitet som svar på de globala megatrenderna med arbetskraftsbrist, osäkerheter och behovet att bedriva en mer hållbar verksamhet”, säger Sami Atiya, affärsområdeschef för ABB Robotics & Discrete Automation. ”Tack vare vår utveckling av avancerad mekatronik, AI och visionsystem är våra robotar mer tillgängliga, kraftfulla, flexibla och mobila än någonsin. Men de måste i allt högre grad också kunna arbeta smidigt tillsammans med oss och med varandra och kunna ta på sig fler arbetsuppgifter på fler platser. Det är därför vi lanserar OmniCore, en ny milstolpe i vår 50-åriga historia inom robotik; en unik, gemensam arkitektur – en plattform, och ett språk som är integrerade med hela vår ledande hårdvaru- och programvaruportfölj.”

OmniCores världsledande rörelsestyrning ger en noggrannhet på robotbanan på mindre än 0,6 mm, samtidigt som flera robotar körs i höga hastigheter på upp till 1 600 mm per sekund. Detta öppnar möjligheter för ny automation inom precisionsområden som bågsvetsning, montering av mobiltelefonskärmar, limning och laserskärning. Rent generellt innebär OmniCore att robotar kan köras upp till 25 procent snabbare och förbruka upp till 20 procent mindre energi jämfört med det tidigare styrsystemet från ABB.

OmniCore bygger på en skalbar, modulär arkitektur som erbjuder en stor mängd funktioner för att skapa praktiskt taget vilka tillämpningar som helst, vilket gör den lämplig för företag som tar till sig automation i både befintliga och nya segment, bland annat bioteknik och konstruktion. Med över 1 000 hårdvaru- och programvarufunktioner kan kunderna enkelt designa, köra, upprätthålla och optimera verksamheten. Det blir möjligt tack vare programvarufunktioner som ABB:s Absolute Accuracy och PickMaster® Twin, liksom hårdvarualternativ med allt från externa axlar och visionsystem till fältbussar.

”Skillnaden med OmniCore är förmågan att hantera rörelser, sensorer och applikationsutrustning i ett enda holistiskt och enhetligt system”, säger Marc Segura, chef för divisionen ABB Robotics. ”OmniCore öppnar dörrarna till hela ABB Robotics-portföljen med hårdvara och programvara i valfria kombinationer under en gemensam styrplattform, vilket ger oändliga möjligheter och fler sätt att skapa värde. OmniCore gör det till exempel möjligt för fordonstillverkare att öka produktionstakten, vilket ger enorma konkurrensfördelar när produktionstakten i en pressbetjäning ökar från 12 till 15 slag per minut och man därmed kan producera 900 delar i timmen. När vi nu firar 50-årsjubileum på Robotics menar vi att OmniCore ger potential till många fler industriella genombrott så att kunder inom alla sektorer kan klara de utmaningar som ligger framför dem.”

OmniCore är den senaste innovationen i ABB Robotics 50-åriga historia, som startade med världens första mikroprocessorstyrda robot 1974, lanseringen av programvaran RobotStudio® 1998 och förvärvet av Sevensense 2024, som nu tar branschledande AI-baserad navigationsteknik till de mobila robotarna.

Läs mer om ABB Robotics 50 år på LinkedIn, X, Facebook och Instagram eller gå till startsidan för alla de senaste nyheterna och uppdateringarna: https://new.abb.com/products/robotics/events/50-years-of-robotic-innovation

Omnicore ersätter ABB Robotics styrsystem IRC5, vilken kommer att fasas ut i juni 2026. ABB fortsätter att stötta kunder som använder IRC5 med reservdelar och service under robotens hela kvarvarande livslängd.

För mer information, besök ABB:s webbplats eller klicka här för att anmäla dig till en virtuell konferens och lansering av den nya OmniCore-plattformen kl 10.00 den 4 juni 2024.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 4 juni 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

ABB Sverige

Christine Gunnarsson