ABB lanserar ny frekvensomriktare för maskinbyggnad

Ny frekvensomriktare för maskiner - snabbare, enklare, säkrare

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar en ny frekvensomriktare, ACS355, för användning i maskiner av alla typer. Utvecklingsarbetet har tagit sikte på funktioner för snabb, enkel installation och hög driftsäkerhet. ”Denna frekvensomriktare är anpassad för de flesta applikationer, inom såväl livsmedelsindustri som träindustri”, säger Henri Putto, produktchef för ABB:s maskinfrekvensomriktare. ABB:s nya frekvensomriktare ACS355 är extremt kompakta, enkla att installera och erbjuder mängder av användarvänliga funktioner. ”Frekvensomriktaren ACS355 är mångsidig och smart, lite av allround, men med fokus på hög driftsäkerhet och möjligheter till energibesparing”, säger produktchef Henri Putto. Frekvensomriktaren är utvecklad med tanke på systemintegratörer, OEM-tillverkare och skåpsbyggare och byggd för användning i olika maskiner såsom transportband, maskinstyrningar och materialhissar. Den är lämplig för en mängd industrier, till exempel vid produktion av livsmedel, läkemedel, emballage, gummi och plast eller för träbearbetning. Eftersom den kan förberedas med kapsling passar den särskilt bra i miljöer med höga krav på renhet och i dammiga eller fuktiga miljöer, till exempel inom livsmedelsindustrin eller träindustrin. ACS355 har en kostnadseffektiv konstruktion som är lätt att bygga in, även i trånga utrymmen. Stor vikt har lagts vid säkerhet, bland annat har den säkerhetsklassad styringång vilket ger förhöjd säkerhet i maskinen. Säkerhetsfunktionen Säker Momentfrånkoppling håller frekvensomriktaren spänningssatt även om motorn har stoppats, och garanterar att inget vridmoment överförs till den drivna utrustningen. Funktionen tillåter maskinbyggare att uppfylla kraven enligt Maskindirektivet 2006/42/EG genom att använda frekvensomriktarens säkerhetsfunktion som en del av maskinens säkerhetssystem. Med en mångfald av programvaru- och maskinvarufunktioner, som exempelvis momentminne, sekvensprogrammering och styrning av mekanisk broms för lyfttillämpningar, kan ACS355 ta hand om många funktioner som annars kräver extern utrustning. Frekvensomriktaren finns i ett brett utbud av uteffekter, från 0,37 till 22 kW. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.