ABB lanserar ny generation av ställdon för profilstyrning - Weight xP

Ny unik teknik ger snabbare omställning av papperskvalitet och kortare återställningstid efter processtörningar

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar nya ställdon för profilstyrning av papperskvaliteter, Weight xP. Ny patenterad teknik hjälper papperstillverkare att uppfylla de högsta kraven på noggrannhet och produktivitet.

Med unik teknik, robust konstruktion och beprövade komponenter kan Weight xP levera högre precision och tillförlitlighet i papperstillverkningen än den teknik som används idag. De nya ställdonen innehåller patenterad och patentsökt teknik som undanröjer behovet av en fysisk lägespositionering. Det betyder att ställdonen kan inta rätt position utan fördröjning och väsentligt minska tiden för korrigerande åtgärder för att uppnå rätt kvalitet på papperet.

Den nya styrningstekniken medger dessutom att alla ställdon kan arbeta samtidigt, till skillnad från dagens sekvensiella teknik, för att inta ny position när en ny profilutstyrning ska göras.

”Med den nya tekniken i Weight xP kan pappersbruken uppnå snabbare återställningstid vid byten av papperskvalitet och andra störningar, vilket behövs för att upprätthålla en hög produktivitet. Dessutom ger inbyggd redundans på kraftmatningen maximal driftsäkerhet”, säger Håkan Österholm, produktansvarig på ABB i Sverige.

Weight xP-familjen kan användas för läpplådor, spädlådor och bladbestrykare, Slice xP, Dilution xP och Coat Weight xP. Konstruktionen av dessa är baserad på ABB:s erfarenheter av ställdonslösningar för mer än 25 olika tillverkare av inloppslådor och bestrykare.

Systemen erbjuder avancerad diagnostik för snabb felsökning och ökad tillgänglighet samt inbyggd kontinuerlig övervakning, vilket gör att brister kan upptäckas och åtgärdas långt innan de orsakar ett eventuellt haveri.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minskar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Process Automation:
Håkan Österholm
Produktansvarig Massa och Papper, Sverige
hakan.r.osterholm@se.abb.com

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef
press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär inom banbrytande teknik med ett omfattande erbjudande för digitala industrier. Med över 130 år av innovation är ABB idag ledande inom digitala industrier med fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den gemensamma digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s marknadsledande verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com

Citat

Håkan Österholm, produktansvarig på ABB i Sverige