ABB lanserar ny högteknologisk fuktmätare för pappersindustrin

Den nya fuktmätaren ökar prestanda i ABB:s kvalitetsstyrsystem QCS800xA vilket ökar precisionen i fuktmätningar och effektiviteten i papperstillverkningen.

2010-06-08 – ABB, det ledande företaget inom kraft- och automationsteknik lanserar en ny högteknologisk HPIR-fuktmätare (High-Performance InfraRed) för sitt kvalitetsstyrsystem QCS800xA. Den nya fuktmätaren är tänkt att ersätta den populära HemiPlus-mätaren och är konstruerad för att öka prestanda och driftsäkerhet i både nya och befintliga QCS-system. Detta är den senaste nyheten i ABB:s mer än 50-åriga historia av innovativa tekniska lösningar för massa- och pappersindustrin.

Med HPIR får papperstillverkarna ännu bättre precision i sina fuktmätningar och uppnår därmed bättre profilstyrning och snabbare uppstart vid byten av papperskvaliteten i produktionen. Man kan öka precisionen i inställningen av acceptabla gränsvärden för fukthalt, spara energi samt minska fiberkostnaden samtidigt som man ligger kvar på oförändrad gramvikt och kvalitetsspecifikation.

Den förbättrade precisionen är ett resultat av flera teknikgenombrott i konstruktionen av den nya mätaren, vilket innebär påtagligt förbättrat signalbrusförhållande och mäthastighet. Därigenom kan mätaren avslöja fuktstråk så smala som 4 mm. Med en mäthastighet på 5 000 avläsningar per sekund utför mätaren ytterst precisa mätningar på allt bredare pappersmaskiner med allt högre hastigheter.

Högre driftsäkerhet uppnås tack vare den enkla konstruktionen. HPIR kräver inte vattenkylning och det är den enda fuktmätaren på marknaden utan rörliga delar för att kompensera bakgrundsstrålning. Den moduluppbyggda konstruktionen gör det enkelt att byta ut enskilda komponenter vilket betyder att fabriksreparationer kan undvikas såväl som behovet av att ha en komplett reservmätare i lager.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Håkan Österholm
Produktansvarig Sverige