ABB lanserar ny HPIR-FW sensor för att minska energi- och fiberkostnader

Exceptionell fukt- och viktmätning, utan behov av en joniserande radiologisk källa, möjliggör förbättrad mätning och kontroll av fiber för mjukpapperstillverkare.

2012-10-30– ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har nyligen lanserat en ny högpresterande fiberviktsensor med infraröd teknik (HPIR-FW) som mäter fukt och fibervikt med exceptionellt hög noggrannhet och upplösning. Sensorn mäter de mest kritiska parametrarna av papperskvaliteten för styrning både längs och tvärs maskinen med hjälp av en enda sensormodul. Det betyder att tillverkare av mjukpapper kan hålla exakt kontroll på två av sina dyraste kostnader, fiber och energi.

ABB:s HPIR-FW sensor mäter pappersbanans fibervikt, fukthalt och temperatur samtidigt med enbart ett enda instrument baserat på infraröd teknik. Det är en enkel och beprövad konstruktion som ger säker och tillförlitlig prestanda för tillverkarna. HPIR-FW sensorn mäter dessutom utan radiologiska isotoper vilket kräver kostsamma tillstånd för hantering och användning.

”HPIR-FW sensorn hjälper mjukpapperstillverkare att möta dagens lönsamhets- och miljökrav eftersom det ger möjlighet att reagera snabbt och flexibelt på deras kunders efterfrågan", säger Steven St Jarre, Global Sales & Marketing Manager för ABB:s enhet inom Quality Control Systems.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Process Automation                                                                ABB Sverige
Håkan Österholm                                                                              Christine Gunnarsson, presschef
Produktansvarig Sverige                                                                     Tel. 021-32 32 32
Massa & Papper                                                                               press@se.abb.com
hakan.r.osterholm@se.abb.com