ABB lanserar ny kraftdistributionsteknik

Nytt kompakt sekundärt ställverk och renoveringsprogram bidrar till smartare elnät

2014-05-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget lanserar sitt nya kompakta sekundära ställverk UniPack-G samt ett nytt renoveringsprogram för reläskydd som en del av sitt fortsatta åtagande att leverera högre värde till sina kunder. Serien UniPack-G breddar ABB:s befintliga portfölj av UniPack Compact Secondary Substation (CSS). Kapslingen är tillverkad i ett glasfiberarmerat polyestermaterial (GRP) som har samma styrka och hållfasthet som betong men lika låg vikt som stål och hög motståndskraft mot väder och vind. Dessa egenskaper gör ställverket lätt att transportera och installera på avlägsna platser och i väderutsatta miljöer. Det nya CSS-ställverket kommer att erbjudas i effekter upp till 3 500 kilovoltampere (kVA) och för spänningsnivåer upp till 40,5 kilovolt (kV).

Det miljöanpassade ställverket har en modulbaserad konstruktion med inbyggd funktionalitet för smarta elnät. Produkten har fått ljusbågecertifiering för både operatörer och allmänhet, vilket garanterar högsta säkerhetsnivå, och är typtestad i enlighet med standarderna IEC 62271-202. Konstruktionen har hög beständighet mot korrosion, kyla, värme och brand, samt inbyggd naturlig ventilation och effektiv kylning.

ABB lanserar samtidigt ett nytt renoveringsprogram för reläskydd som förenklar livscykelhanteringen genom att erbjuda effektiva byten av SPACOM skyddsreläer mot modern skydds- och säkerhetsutrustning ur produktserien Relion® 615.

Det finns en global installerad bas av mer än 700 000 SPACOM skyddsreläer. Att byta ut en sådan på traditionellt sätt skulle ta nästan en månad för varje reläskydd och skulle kräva betydande kunskap och tekniskt arbete vad gäller både den befintliga och nya utrustningen. Med det nya programmet har ABB förenklat denna process radikalt och kortat tiden för byte till endast en timme, det vill säga en bråkdel av tiden. Med hjälp av programmet kan kunder planera och genomföra de olika momenten i sina renoveringsprojekt på ett effektivt sätt och därmed minska stilleståndstiden.

”Lanseringen av dessa nya produkter är en del av vårt teknik- och innovationsfokus och är en fortsättning på förra årets lansering av ställverken UniGear Digital och SafeRing Air”, säger Bruno Melles, chef för ABB:s verksamhet Medium Voltage Products inom divisionen Power Products. ”Vi fortsätter att stärka vår mellanspänningsportfölj genom att utveckla produkter som bidrar till ett starkare och smartare elnät och ett mer heltäckande serviceerbjudande som ökar livslängden på våra kunders produktionsutrustning.”

Läs mer på:

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Sverige
Michael Lindgren