ABB lanserar ny robot för 12-20 kilo

ABB:s fjärde generation flexibla industrirobotar höjer produktiviteten inom bland annat maskinbetjäning, materialhantering och bågsvets- och processapplikationer. IRB 2600 visas upp på Tekniska Mässan.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar sin senaste modell av medelstora robotar för flexibel industriell tillverkning. Den nya IRB 2600 har en ny optimerad, kompakt konstruktion som erbjuder hög lastkapacitet på upp till 20 kg och ett extremt stort arbetsområde. IRB 2600 har också den bästa noggrannheten och högsta accelerationen i sin klass. Detta bidrar till större tillverkningsvolymer, kortare cykleltider och mindre spill, vilket höjer produktiviteten. Roboten lämpar sig speciellt bra för exempelvis maskinbetjäning, materialhantering och bågsvetsning, såväl som för andra processapplikationer. Den nya robotserien erbjuder många flexibla monteringsmöjligheter såsom golv-, vägg-, tak- och hyllmontering, vilket bidrar till att spara golvyta och förbättra tillgängligheten i samband med service. Väggmontering och det imponerande arbetsområdet är en nyhet för robotar av den här storleken. Dessa egenskaper möjliggör en mer kreativ utformning av robotceller i ett stort antal industrisegment och applikationer. I kombination med SafeMove, den senaste manifestationen av ABB:s nya säkerhetsgeneration, kan säkerhetsavstånden till operatören minskas och robotcellens storlek ytterligare reduceras. En annan viktig egenskap hos IRB 2600 är den kompakta designen och låga vikten, med en total armvikt på mindre än 300 kg. Den tar lika lite plats som IRB 4600 – ABB:s första robot i fjärde generationens medelstora robotar – och kräver mindre golvyta än någon annan robot i sin klass. Robotarmen får därmed lättare att nå under sin egen bas, vilket ger bättre åtkomst och ökade möjligheter till flexibel och utrymmessnål tillverkning. IRB 2600 finns i tre utföranden: Två varianter med kort arm (1,65 m) för 12 kg eller 20 kg hanteringskapacitet samt en variant med en lång arm (1,85 m) för 12 kg hanteringskapacitet. En lastkapacitet på upp till 27 kg är möjlig för plock/pack- och paketeringsapplikationer med handleden i konstant vertikalt läge. ”IRB 2600 har extremt hög acceleration och hastighet vilket kan förbättra cykeltiden med upp till 25 procent. Noggrannheten är den klart bästa på marknaden. Detta är resultatet av ABB:s andra generation patenterade programvaror för rörelsestyrning, QuickMove och TrueMove samt en 25% lättare manipulator” säger produktchef Per Löwgren. ”Vår nya robot är effektivare och vigare än någonsin. Den tar lite plats och har ett extremt stort arbetsområde. Detta gör att ännu fler företag kan effektivsera genom robotteknik”, säger försäljningschef Mikael Svensson. ABB tillhandahåller också marknadens mest omfattande miljöskyddsprogram för industrirobotar. IRB 2600 har skyddsklassen IP 67 som standard för hela roboten, och som tillval finns Foundry Plus 2, Foundry Prime 2 och Clean Room. Den nya robotserien kommer med ABB:s väletablerade och kraftfulla robotstyrsystem IRC5 samt säljs, levereras och servas fullt ut av ABB Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 49 länder. ABB visar upp den nya IRB 2600 under Tekniska Mässan som äger rum i Stockholm 13-16 oktober. Besök www.abb.se/robotics för mer information. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare