ABB lanserar ny tjänst för utvärdering av gruvspel – Hoist Performance Fingerprint

Hoist Performance Fingerprint hjälper gruvindustrin att sänka underhållskostnaderna samt förbättra säkerheten och utrustningens prestanda

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har lanserat Hoist Performance Fingerprint, en ny tjänst som hjälper gruvindustrin att utvärdera och optimera skicket i gruvspel. Tjänsten omfattar en strukturerad genomgång av kompletta gruvspelssystem och täcker alla elektriska och mekaniska delar för att garantera tillförlitlig och säker drift för gruvspelet.

Hoist Performance Fingerprint är en konsulttjänst som har utvecklats av erfarna serviceexperter på ABB. Hela gruvspelssystemet utvärderas, analyseras och testas med hjälp av data som samlas in från fördefinierade punkter. Dessa data utgör grunden för all efterföljande analys som utförs efter det att man lämnat anläggningen. Alla resultat, slutsatser och tillhörande rekommendationer för optimeringar och förbättringar presenteras sedan för kunden i en detaljerad rapport för uppföljning.

”Hoist Performance Fingerprint är en kostnadseffektiv tjänst som tillhandahåller diagnostik, viktiga slutsatser och rekommendationer på mindre än en vecka”, säger Remy Lanoue, global chef för Service Mining. ”Genom att utvärdera och analysera gruvspelssystemets alla elektriska och mekaniska delar erbjuder vi kunderna en omfattande tjänst från en enda källa. Det här helhetskonceptet är unikt på marknaden för underjordisk gruvdrift.”

Ett gruvspelssystem är en viktig transportutrustning som används intensivt i gruvdriftsprocessen. Det är inte bara oumbärligt för att hålla igång produktionen, utan det transporterar också ned gruvpersonalen under jord. Därför är det livsviktigt för gruvbolagen att det är tillförlitligt och säkert, särskilt som många länder har speciella lagkrav som fastställts av respektive myndigheter. Expertkonceptet hos nya Hoist Performance Fingerprint garanterar att alla dessa krav uppfylls vilket gör att kunderna kan koncentrera sig på den dagliga verksamheten.

ABB har beprövad expertis inom underjordisk gruvdrift: ABB:s experter kan konstruera, leverera, installera och utföra tjänster för hela mekaniska och elektriska gruvspelssystem av alla typer – friktionsspel samt enkla och dubbla trumspel. Sedan det första gruvspelssystemet levererades 1937 har mer än 700 ABB-enheter installerats runt om i världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige                                                        ABB Sverige
Bengt Hedlund                                                      Christine Gunnarsson
Chef för UGM Service                                           Presschef
 Tel: +46 910 770816                                            Tel: 021-32 32 32
bengt.t.hedlund@se.abb.com                               press@se.abb.com