ABB lanserar nya ComfortLine - kompakta fördelningscentraler och väggskåp

Eftersom efterfrågan på lösningar för smarta och anslutna hem fortsätter att öka tittar installatörer kontinuerligt på sätt att minska installationstiden och förbättra prestandan. Nya ComfortLine kompakta fördelningscentraler och väggskåp med 50 procent större flänsstorlek och innovativt låssystem gör elektrisk installation mer flexibel, snabbare och effektivare samt reducerar installationstiden.

De senaste kompakta fördelningscentralerna och väggskåpen i ComfortLine-serien från ABB är utformade för att möta de viktigaste kraven för moderna energidistributionssystem och intelligenta lösningar för smarta hem.

För att leverera högsta flexibilitet erbjuder serien en ökad flänsstorlek med mer än 50 procent, tillsammans med det största antalet kabelinföringar på marknaden. Dessutom är flänsöppningarna 50 procent större för alla skåp i den nya ComfortLine-serien.

Det innovativa snabbmonteringssystemet (QMS) är en helt ny låsteknik för installation av distributionscentraler och är exklusivt för ABB. Med det nya systemet kan installationsområden snabbt knäppas, säkras på plats och skruvas fast.

För större flexibilitet i kabeldragningen har ComfortLine ett antal alternativ från horisontella och vertikala ledningskanaler till kabel- och toppingångar samt sidokontaktskydd. Andra viktiga fördelar med de nya ComfortLine kompakta distributionscentralerna inkluderar 3-punktslåsning och högsta skyddsklass IP44.

En ram som tillbehör ger en modern, attraktiv design för infälld montering. "Genom att fördubbla flänsstorleken och introducera vår nya QMS-låsteknik har vi kombinerat höga nivåer av funktionalitet och enkel installation, för att ge betydande tidsbesparingar och förbättrad prestanda för våra kunder," förklarar Piero-Giorgio Schiannini, Global Product Group Manager Energy Distribution på ABB.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef