ABB lanserar nytt helhetskoncept för svensk tillverkningsindustri

ABB tar nu det första steget i en ny satsning för att skapa fler gemensamma erbjudanden som möter industrins ökade behov av helhetslösningar. Det öppnar nya möjligheter i flera olika branscher i Sverige.

2010-10-15 – Fler kunder inom svensk tillverkningsindustri vill köpa integrerade produktionsmiljöer som är plug-and-play av en och samma leverantör. Anledningarna är flera. Större kontroll över maskin- och personsäkerhet, ökad produktivitet och högre lönsamhet.

För att möta efterfrågan erbjuder nu ABB branschanpassade paket med produkter och system som tidigare sålts separat. Ett tydligt exempel på det är en produktionscell som visas på Tekniska Mässan, där ett system av olika automationsprodukter för tillverkningsindustrin demonstreras. Här samsas en industrirobot med servomotorer, maskin- och personsäkerhetsprodukter, trådlösa sensorer, PLC-system och frekvensomriktare.

Det nya greppet ska ge ABB nya intäktsmöjligheter inom många branscher. Flera försäljnings- och produktutvecklingsavdelningar samarbetar nu intensivt för att möta kundernas behov. Produktionscellen under mässan ger en fingervisning av vad som är under utveckling.

– Vår nya robotplattform, där motorer och PLC integreras fullt ut i ett enda system är ett gott exempel. Det ökar i ett svep marknadsmöjligheterna för PLC-produkter, robotar och motorer. Vi ser också en ökad efterfrågan på lösningar av detta slag från kunder inom till exempel tillverkande industrier, säger Lena Wäppling, chef för ABB Svensk Försäljning Motorer och Drivsystem.

Produktionscellen visas på Tekniska mässan där det även finns fler intressanta robotar i arbete såsom:

ABB:s minsta robot för flexibel och utrymmessnål produktion till en låg investering: För första gången visar vi upp vad vår minsta robot, IRB 120 som väger enbart 25 kg, kan göra när det gäller hantering och montering av små komponenter. Roboten lämpar sig väl för plockning, sortering och enklare montering, och med allt mer avancerade styrsystem och bättre mekanik klara de små robotarna allt fler uppgifter.

ABB portalrobot servar alla arbetsområden: Vår största robot, IRB 6620LX för montering av tex motorer, bågsvetsning och slipning. Kombinationen av en fleraxlig robot och en 1-axlig portalrobot ger stor flexibilitet och större arbetsområde för roboten. Arbetsområdet blir mycket skalbart och linjärenheten kan förlängas upp till 33 meter i horisontell riktning och 4 meter i vertikal riktning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

Välkommen till ABB:s monter A02:20 på Tekniska Mässan, där produktionscellen demonstreras.
Mikael Svensson försäljningschef på Robotics finns också närvarande på mässan.

För mer information kontakta:

ABB AB:
Mikael Svensson , Chef Svensk försäljning Robotics