ABB lanserar SVC Light® med energilager

Ny teknik från ABB i Västerås kombinerar SVC Light med dynamiskt och flexibelt energilager

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har lanserat SVC Light med energilager. Den nya tekniken är den senast utvecklade inom ABB:s FACTS-portfölj (Flexible Alternating Current Transmission Systems). Den nya tekniken kombinerar SVC Light med en i hög grad skalbar batterilagringsteknik. Den nu lanserade lösningen innebär en lagringseffekt av normalt runt 20 megawatt i perioder om 15-45 minuter men tekniken kan klara upp till 50 megawatt i 60 minuter eller längre. ABB:s SVC Light med energilager möjliggör dynamisk styrning av aktiv såväl som reaktiv effekt i ett kraftsystem, oberoende av varandra. Snabb reaktiv effektkompensering innebär att nätspänning och stabilitet kan styras effektivt. Styrning av den aktiva effekten möjliggörs med hjälp av dynamisk energilagring som bidrar till att jämna ut variationer från intermittenta energikällor, såsom vind- och solkraft. Tekniken möjliggör också stöd vid hög belastning och reglering av nätets frekvens. ”Den här tekniken kan spela en viktig roll när det gäller att integrera förnybara energislag, speciellt i svaga nät”, säger Claes Rytoft, teknisk chef för ABB:s division Power Systems. ”Den kan bli en nyckelteknik i utvecklingen av tillförlitligare och smartare elnät.” ”SVC Light med energilager sätter ABB på kartan inom teknik för förnyelsebar energi, och för att skapa smarta elnät. Tekniken är unik, och kombinerar en redan väl beprövad FACTS- teknik med batterilagring i världsklass”, säger Ingela Hålling, chef för ABB:s enhet FACTS. Energilagringssystemet bygger på litiumjonbatterier i kombination med SVC Light. SVC Light är ett system som kan anslutas till nätet på transmissions- såväl som region och distributionsnivå. ABB är världsledande inom FACTS-teknik som bidrar till att förbättra säkerhet, kapacitet och flexibilitet i kraftöverföringssystem. Med FACTS kan överföringskapaciteten ökas i befintliga system, samtidigt som de säkerhetsmarginaler som krävs för hög nätstabilitet bibehålls eller stärks. SVC Light möjliggör snabb reaktiv effektkompensering i högspända nät. Den kompenserar variationer i ström och spänning i nätet, och öppnar därmed för mer effekt genom nätet, medan säkerheten bibehålles och stabiliteten ökas. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.