ABB lanserar uppgraderingen av storsäljaren IRB 1600

Ökad hanteringskapacitet, oöverträffade cykeltider och en enastående precision tillför ytterligare värdehöjande egenskaper till ABB:s storsäljande robot IRB 1600.

2013-06-05– Som en av de mest populära produkterna i ABB:s breda robotsortiment spelar IRB 1600 en betydande roll i många industriapplikationer, från maskinbetjäning och materialhantering till bågsvetsning och skärapplikationer. IRB 1600 är en mycket allsidig robot.

För att öka användningsområdet ytterligare för denna redan anpassbara robot har ABB uppgraderat dess hanteringskapacitet från 8 kg till 10 kg, vilket gör den tillämplig för ännu fler industriapplikationer. Den ökade lasten kan fås för båda robotvarianterna med 1,2 respektive 1,45 meters räckvidd.

”IRB 1600 har redan idag en fantastisk bredd vad gäller användningsområden och krävande driftförhållanden”, säger produktchef Per Löwgren. ”Den här uppgraderingen är ett viktigt steg för att bibehålla dess ledande roll på marknaden och kommer våra kunder tillgodo i form av ökad produktivitet med kortare cykeltider och högre last.”

IRB 1600 är berömd sedan länge för sin kombination av acceleration och noggrannhet. Den andra generationens system för rörelsestyrning QuickMoveTM samt kuggväxlarna med låg friktion bidrar till kortare cykeltider med upp till 50 procent jämfört med konkurrerande robotar. Samtidigt ger ABB:s unika rörelsestyrning TrueMoveTM och den styva konstruktionen en enastående banprecision även vid höga hastigheter.

”Med IRB 1600 kan många industrier räkna med en väsentligt ökad produktionsvolym och förbättrad produktkvalitet”, säger Per Löwgren. ”Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder denna konkurrensfördel och samtidigt tillhandahålla en robot som är energieffektiv och tystare än någon annan robot på marknaden i denna klass.”

Uppgraderingen tillför förbättringar utöver de redan befintliga fördelarna med IRB 1600, såsom robust skydd för användning i utsatta miljöer (IP67 och Foundry Plus 2) och full flexibilitet vad gäller montering. Varianten med 1,2 meters räckvidd erbjuder dessutom ökad kompakthet och inbyggnadsmöjligheter inuti maskiner med begränsade utrymmen. Alla robotprodukter från ABB stöds fullt ut av Robotics globala sälj- och serviceorganisation på mer än 100 orter i 53 länder. Besök www.abb.com/robotics för mer information.

• Högre last: 6 kg och 10 kg hanteringskapacitet finns tillgängliga för båda varianterna med 1,2 respektive 1,45 meters räckvidd.
  • Kortast cykeltider: Upp till 50 procent kortare cykeltider än konkurrerande produkter tack vare lågfriktionskuggväxlar och andra generationens QuickMoveTM .
  • Hög noggrannhet: TrueMoveTM och den styva konstruktionen erbjuder suverän banprecision vilket ger en oöverträffad kvalitet på arbetsstyckena.
  • Flexibel montering: Vägg, golv, upphängd, lutad eller hyllmonterad
  • Krävande driftförhållanden: IP 67 och Foundry Plus 2 säkerställer driftsduglighet i krävande miljöer.
  • Energieffektiv: Konkurrerande produkter drar minst 40 procent mer energi vid högsta hastighet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationssystem. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB AB                                                  ABB Sverige
Per Löwgren, Produktchef                      Christine Gunnarsson, Presschef