ABB lanserar utbytesprogram för att attrahera nästa generations talanger till sin gruvspelsverksamhet

• Det internationella, två år långa programmet erbjuder studenter rotationer utomlands i Kanada, Australien, Polen, Sydafrika, Sverige eller Kina, inklusive arbete direkt på kunders gruvanläggningar
  • Programmet syftar till att adressera den rådande kompetensbristen i den globala gruvindustrin
  • Programmet är öppet för alla typer av ingenjörsstudenter som vill jobba med den senaste teknologin och bygga en mer hållbar framtid

I ett strategiskt steg för att överbrygga det växande kompetensgapet inom den globala gruvindustrin har ABB lanserat Hoisting Young Engineer Exchange Program för att attrahera nästa generation av begåvade ingenjörer till en karriär inom gruvspelsverksamheten. Kandidater kan ansöka till programmet via den dedikerade landningssidan.

Det internationella, tvååriga programmet inkluderar en period i deltagarnas lokala ingenjörsteam, följt av ett par utlandsrotationer på ABB:s viktigaste gruvspelsmarknader, främst Kanada, Australien, Polen, Sydafrika, Sverige eller Kina.

Inom varje rotation kommer deltagarna att lära sig om den senaste tekniken inom industrin och få möjlighet att tillämpa den direkt hos ABB:s kunder. Till skillnad från många traditionella utbildningsprogram har ABB:s nya program ett individuellt anpassat schema och involverar arbete direkt hos kund.

"Den globala gruvindustrin står inför en betydande brist på kompetens - vi ser att efterfrågan redan överstiger utbudet, och det är stor konkurrens på marknaden för att locka unga ingenjörstalanger", säger Lisa Gustavsson, Global HR Business Partner på ABB. "Därför vi är glada över att lansera detta globala utbytesprogram för unga ingenjörer. Vi ger unga talanger möjlighet att göra verklig skillnad och arbeta på några av de mest spännande gruvplatserna i världen. Det är ett viktigt steg för att säkerställa att verksamheten fortsätter att attrahera de bästa talangerna på marknaden för att betjäna våra kunder och bygga en organisation i världsklass samtidigt som vi bidrar till en mer hållbar framtid."

Då ABB:s gruvspelsverksamhet växer snabbt vill företaget stärka sin organisation på både projekt- och servicesidan, inklusive seniora medarbetare med djup teknisk expertis såväl som unga nyutexaminerade ingenjörer.

"För våra kunder är gruvspelet en affärskritisk del och det tillhör några av de mest tekniskt avancerade lösningarna i deras verksamhet", säger Björn Jonsson, Global Business Line Manager, Hoisting på ABB. "För att leverera sådana projekt behöver vi de bästa medarbetarna som kan arbeta nära våra kunder från design till utförande och underhålla tekniken under spelets hela livslängd."

"Arbetet inom gruvindustrin håller på att förändras. Det finns en växande efterfrågan på data- och digital kompetens. För att bygga en framgångsrik och hållbar verksamhet för framtiden behöver vi också attrahera en annan typ av talanger", säger Björn Jonsson.

Gruvindustrin spelar en avgörande roll för att bygga en mer hållbar ekonomi. Tillgången på metaller och mineraler kommer att avgöra takten i den globala energiomställningen. För att på ett ansvarsfullt sätt kunna fortsätta utvinna de metaller som är nödvändiga för elfordon, vindkraftverk och solpaneler - bland annat koppar, guld och järn - kommer djupare gruvor att behövas. För detta erbjuder gruvspel en koldioxidsnål, tillförlitlig och säker lösning för att transportera malm från stora djup.

ABB har varit ledande inom utveckling av gruvspel i världsklass i över 130 år. Med eldrift och möjlighet att använda förnybara energikällor är gruvspel en framtidsinriktad lösning. Hittills har ABB levererat över 1 000 gruvspelslösningar globalt. Som den enda leverantören av kompletta gruvspelssystem kan kunderna dra nytta av låga livscykelkostnader, hög tillförlitlighet och systemtillgänglighet, kort projektgenomförandetid och en enda källa för leverans av kompletta system, inklusive service och reservdelar.

ABB kommer att fortsätta att bygga upp programmet för att locka unga talanger till sin växande gruvspelsverksamhet och erbjuda nyutexaminerade en spännande karriär i en bransch som är avgörande för den gröna omställningen.

ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt # 1 distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ~ 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 28 september 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson