ABB lanserar världens effektivaste elektriska framdrivningssystem för fartyg

2016-09-06 – ABB:s Azipod XL ökar bränsleeffektiviteten ytterligare med upp till 10 procent

Azipod XL, den senaste versionen av ABB:s marknadsledande pod-baserade elektriska framdrivningssystem gör fartygen ännu effektivare med en överlägsen bränslebesparing på upp till 20 procent jämfört med andra moderna system med axelinstallationer. Den högre effektiviteten uppnås med hjälp av ett unikt dyssystem som accelererar vattenflödet in i propellern och därigenom ökar dragkraften samt en ny design av trustorn som minskar vattenmotståndet. Sedan den första installationen för 25 år sedan har ABB:s Azipod uppnått 12 miljoner ackumulerade drifttimmar med en tillgänglighet på 99,8 procent. Detta har sparat sammantaget 700 000 ton fartygbränsle och bidragit till minskade koldioxidutsläpp inom sjöfarten.

Som branschstandard i den marina industrin är Azipod ett manövrerbart framdrivningssystem utan växel som har elmotorn placerad i en undervattenskapsel (pod) monterad utanpå fartygsskrovet. Med 360 graders manövrerbarhet används systemet för att effektivt styra och driva ett antal olika fartygstyper.

”Som en del av vår strategi Next Level strävar vi ständigt efter att vidareutveckla vår teknik till nytta för våra kunder och för miljön. Azipod XL står för det största språnget framåt vad gäller systemets bränsleeffektivitet på senare år och är ett tydligt exempel på denna strävan”, säger Peter Terwiesch, global chef för ABB:s division Process Automation. ”För att sätta det i perspektiv skulle ett byte av alla befintliga Azipodenheter till den nya modellen spara sjöfarten ytterligare 2,2 miljoner ton bränsle och utsläpp av 7 miljoner ton koldioxid över de kommande 25 åren.”

Azipod XL kan designas för att ge drivkraft vid lägre hastighet och ändå ha goda egenskaper vid högre hastigheter. Därmed lämpar sig systemet för fartyg som bogserbåtar och arbetsplattformar men också färjor och LNG-tankfartyg.

Azipod XL är bland annat utrustat med teknik för avancerad tillståndsövervakning med ABB:s koncept Internet of Things, Services and People (IoTSP) och Integrated Operations Centers for Marine, som ständigt övervakar utrustning och prestandaparametrar hos mer än 600 fartyg.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock