ABB leder investering på 12 miljoner dollar i Scotrenewables

Kapitalinvestering i skotsk tillverkare av turbiner för tidvattenkraft stärker ABB inom förnybar energi.

ABB, det globala kraft- och automationsföretaget, har investerat 12 miljoner dollar i företaget Scotrenewables Tidal Power, en ledande leverantör av turbinsystem för tidvattenkraft, för att stödja lanseringen av ett nytt hydrokinetiskt system och stärka ABB:s kompetens inom förnybar energi.

Investeringen gjordes genom ABB Technology Ventures (ATV), företagets enhet för investeringar i tillväxtföretag med teknik av strategisk betydelse för de branscher som ABB verkar inom. Investeringsrundan inkluderade även Scotrenewables tidigare strategiska investerare – Total New Energies, en enhet inom oljebolaget Total, samt den norska sjöfartskoncernen Fred Olsen genom sina närstående holdingbolag Bonheur och Ganger Rolf.

Investeringen ska användas specifikt för att finansiera lanseringen av ett större och mer avancerat omriktningsystem för tidvattenkraft, kallat SR2000. Det flytande 2MW turbinsystemet inkluderar ett antal innovationer för att uppnå en enklare och kompaktare lösning med snabbare till- och frånkoppling samt noggrannare övervakning. Systemet planeras vara färdigt nästa år och blir det första av ett antal kommersiella enheter som installeras i pilotprojektet vid Lashy-sundet i Orkney, där Scotrenewables har sin bas.

”ABB ledde en omfattande studie på tidvattenteknik och kom fram till att Scotrenewables ligger en bra bit under sina konkurrenter vad gäller investering per megawatt och kostnader generellt per levererad kraftenhet”, säger Grant Allen, senior vice president för ATV. ”Scotrenewables har utvecklat en anmärkningsvärt robust hydrokinetisk enhet som, tack vare sin lättillgängliga flytande konstruktion, löser många av de underhållsproblem som andra utvecklingsföretag i branschen brottas med.”

Investeringen i Scotrenewables är en naturlig strategisk satsning, eftersom teknik som ställverk, transformatorer, kablar och annan kopplingsutrustning från ABB är integrerad i systemkonstruktionen. ABB:s ingenjörer har, via koncernens verksamhet i England, redan arbetat tätt tillsammans med Scotrenewables för att paketera och integrera lösningen. Kapitalinvesteringen i Scotrenewables kompletterar ABB:s tidigare kompetens inom havsenergi via innehavet i Aquamarine, en ledande utvecklare av vågkraftsteknik.

Barry Johnson, vd för Scotrenewables, kommenterar: ”Vi är glada över att förhandlingarna om den här omfattande investeringen har kommit till avslut och att finansieringen är säkrad för nästa viktiga steg i utvecklingen av vår innovativa flytande teknik för tidvattenkraft. ABB:s satsning hjälper oss att hantera komplexa utmaningar vad gäller kabel- och nätanslutningar och därmed skynda på teknikutvecklingsprocessen.”

ATV är en enhet inom ABB som, med bas i Zürich och kontor i Silicon Valley och Washington DC (USA), investerar i tillväxtföretag med hög potential inom energiteknik, vilka kan gynnas av ABB:s tekniska resurser och globala marknadstäckning. Sedan 2010 har ATV investerat nästan 150 miljoner dollar inom bland annat datasäkerhet, kommunikation för smarta elnät, förnybar energiproduktion och kraftteknik för datacenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 februari 2013, vilket kan läsas i sin helhet på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Marketing and Customer Solutions Media Relations:

Malcolm Shearmur,

(Zurich, Switzerland)