ABB levererar avancerat mikronät till Internationella Röda Korsets logistikcenter i Afrika

2016-09-29 – ABB:s högteknologiska hybridmikronät ska säkerställa avbrottsfri elkraft från traditionella och förnybara energikällor och sänka koldioxidutsläppen

ABB ska förse Internationella Röda Korsets (ICRC) största logistiknav med ett högteknologiskt mikronät som för första gången ska säkerställa tillförlitlig elförsörjning i en region där strömavbrott och störningar i elleveranserna är vanliga.

Det globala logistikcentret i Nairobi, Kenya, sysselsätter 170 anställda som levererar ut mat och andra förnödenheter som mediciner över hela den afrikanska kontinenten.

ABB ska bygga ett mikronät som drivs av solkraft och diesel i kombination för att maximera användningen av förnybar energi och säkerställa tillförlitlig elförsörjning. Projektet, som planeras vara klart i mitten av 2017, är ett resultat av ICRC:s initiativ 2014 för ett utökat tekniskt samarbete med den privata sektorn.

”Vi är glada att få delta i och stödja det humanitära arbetet som Internationella Röda Korset bedriver”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Mikronät har en stor potential i Afrika, där mer än 600 miljoner människor lever utan tillgång till el. Tillgång till tillförlitlig el är avgörande för en snabbare ekonomisk utveckling.”

Mikronät används för att integrera lokala energikällor och styra elanvändningen på ett kontrollerat och samordnat sätt. På så sätt säkerställs hög kraftkvalitet och nätstabilitet.

”Tillförlitlig el är avgörande för att vår personal ska kunna utföra sitt livräddande arbete ute på fältet”, säger Peter Maurer, President för ICRC. ”ABB:s mikronätslösning är dessutom i linje med vårt mål att använda miljöanpassad teknik. Lösningar som denna är bevis på att samarbete mellan näringslivet och den humanitära sektorn inte bara är möjligt utan också nödvändigt. Vi är glada och stolta över att ha ABB som medlem i vår grupp av stödföretag.”

ABB är pionjär inom mikronätsteknik med mer än 30 globala installationer i kommersiell drift inom en mängd olika applikationer, från landsbygdssamhällen och elnät på öar till elnätsstabilisering och support samt industrianläggningar.

ABB har varit medlem av ICRC:s grupp av stödföretag i mer än tio år och bidragit till vatten- och miljöprogram för offer i konflikter i Demokratiska republiken Kongo och Irak. ABB hjälper också till med utbildning av ICRC-ingenjörer.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Media Relations:
Saswato Das,