ABB levererar högspänd sjökabel till Island

Högspänningslänk på havsbotten och under jord ska ge pålitlig kraftförsörjning till fiskesamhälle utanför Islands kust. Leverans från ABB i Karlskrona.

2013-02-28 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 10 miljoner dollar på leverans av högspänd sjö- och landkabel som ska transportera el från det isländska fastlandet till den vulkaniska ön Hemön. Beställare är Islands statliga kraftoperatör Landsnet.

Hemön är den enda bebodda ön i ögruppen Vestmannaöarna utanför Islands sydkust. Det nya 72 kV kabelsystemet ska ersätta en befintlig kabel som närmar sig slutet av sin operativa livslängd. Det nya systemet ska öka kapaciteten i kraftförbindelsen och säkra fortsatt tillförlitlig kraftförsörjning till öns blomstrande fiskeindustri och bofasta befolkning på 4 100 personer.

ABB i Karlskrona ska leverera hela kabelsystemet på 17,5 kilometer högspänd kabel, omfattande 13 kilometer sjökabel, 4,5 kilometer landkabel och en integrerad fiberoptisk kabel för telekommunikation och temperaturövervakning av kraftkablarna. I den nyckelfärdiga lösningen ska ABB tillverka och leverera systemet, med ansvar för förläggning av sjökabel. ABB genomför även tester samt medverkar vid driftsättning av systemet.

"ABB:s kabelsystem kommer att säkra tillförseln av el från det isländska fastlandet till denna vulkanö”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige. ”Tack vare vår tillverkningskapacitet, vår tekniska kompetens och vår långa erfarenhet inom kabelsystem, kommer de drygt 4000 öborna få ökad kapacitet och en mera tillförlitlig kraftförsörjning till deras hem."

ABB är en av världens ledande leverantörer av högspända kabelsystem och installationstjänster för kraftöverföring på havsbotten och under jord, inklusive anslutning av havsbaserad vindkraft, överföring av elkraft från land till havsbaserade olje- och gasanläggningar, kraftlänkar för att binda ihop kraftnät och integration av förnybara energislag i elnätet.

Med över hundra års expertis inom kabelteknik är ABB erkänt för att utveckla och leverera allt effektivare, tillförlitligare och kraftfullare högspänningsteknik, inklusive världens längsta och kraftfullaste växelströms- och likströmskablar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Power Systems                                                    ABB Sverige
Alexander Kara                                                              Christine Gunnarsson, presschef
Platschef för ABB:s verksamhet i Karlskrona                    Tel. 021-32 32 32
Tel: 0455-556 01                                                            press@se.abb.com