ABB levererar hybridkraftsystem till Nexans nya kabelläggningsfartyg

ABB ska leverera ett integrerat kraft- och framdrivningssystem till Nexans kommande kabelläggningsfartyg

ABB:s lösning säkerställer hög nivå på driftsäkerhet, tillförlitlighet och effektivitet

ABB:s leverans, som omfattar kraftgenerering och distribution, energilagring och elektrisk framdrift, uppfyller behoven hos de mest avancerade kabelläggningsfartygen

ABB har tagit hem en order från det norska varvet Ulstein Verft för leverans av ett avancerat kraft- och framdriftssystem till ett kommande kabelläggningsfartyg från Nexans, en global aktör inom energiomställning med huvudkontor i Paris, Frankrike. Vid leverans 2026 blir fartyget tillsammans med Nexans Skagerrak och systerfartyget Nexans Aurora – som också är utrustade med ABB-teknik – det tredje och mest avancerade kabelläggningsfartyget i Nexans flotta.

Ett integrerat system med kraftgenerering och distribution, energilagring och elektrisk framdrift gör att det nya kabelläggningsfartyget kan utföra sina uppgifter inom kabelläggning, -återvinning och -reparation på ett säkert och effektivt sätt. Systemets elektriska design med så kallad ”sluten ring”, som ger en hög feltolerans och optimal motoranvändning vid dynamisk positionering, minimerar risken för strömbortfall vilket ger ökad säkerhet och tillförlitlighet samtidigt som den operativa flexibiliteten och bränsleeffektiviteten maximeras.

Det inbyggda energilagringssystemet (Energy Storage System, ESS) kommer också att minska motorns drifttimmar för att hålla slitaget på motorn till ett minimum. Dessutom kommer ESS att tillhandahålla ”spinning reserve” och peak-shaving-funktioner, så att det kan fungera som en reservkraftkälla i händelse av motorhaveri och stödja fartygets mer energiintensiva operationer.

”Efter framgången med Nexans Aurora är ABB stolta över att vara involverade i detta projekt för att leverera det nya systerfartyget", säger Rune Braastad, Global Business Line Manager, Marine Systems, ABB Marine & Ports. "Nexans uppskattar de fördelar som vårt slutna ringsystem, ESS och RDS ger för att stödja en säker, effektiv och tillförlitlig kabelläggning. Vi ser fram emot att stärka vår relation med både Nexans och Ulstein Verft.”

Utöver de viktigaste systemkomponenterna – generator, ställverk, transformatorer, frekvensomvandlare, motorer, DC-ställverk för batterier och ESS – omfattar ABB:s leverans Remote Diagnostic System (RDS) för framdrift, thruster-omriktare och likriktare samt cybersäkerhetskonfiguration för RDS. Genom att tillhandahålla exakt och snabb feldetektering och kontinuerligt övervaka utrustningens hälsostatus förbättrar RDS systemets prestanda och minimerar behovet av service på plats. Detta resulterar i betydande besparingar i stilleståndstid och underhållskostnader.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 februari 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson