ABB levererar kabellänk till oljefältet Goliat

2015-11-30 – ABB:s högspända kabelsystem för växelström (AC) ska förse den flytande produktionsplattformen vid oljefältet Goliat med el från norska elnätet.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har framgångsrikt levererat en undervattenslänk för olje- och gasföretaget Eni Norge som ska överföra elkraft från det norska elnätet till den nya flytande FPSO-plattformen (floating production storage and offloading unit), Goliat i Barents hav, norr om Norge. Den 105,5 kilometer långa sjökabeln är det längsta kabelsystemet i sitt slag i världen.

Goliat är det nordligaste oljefältet i världen med kapacitet att producera 100 000 fat olja per dag samt lagra nära en miljon fat olja som sedan transporteras till land via tankfartyg.

ABB:s högspända trefas AC-kabelsystem omfattar en 104 kilometer lång statisk kabelsektion på havsbotten och en 1,5 kilometer lång dynamisk kabelsektion. Den höga spänningsnivån möjliggör utökade kraftleveranser som, vid behov, kan förse ytterligare fält med elkraft via samma kabelsystem i framtiden.

Kraftlänken på 74 megawatt (MW) och 123 kilovolt (kV) ska leverera runt 50 procent av plattformens elbehov från land, vilket minskar koldioxidutsläppen med hälften tack vare mindre användning av fossilt bränsle i gasturbinerna. ABB:s nyckelfärdiga kabelsystem omfattar design, konstruktion, leverans, installation och driftsättning.

Den dynamiska kabelsektionen hänger i vattnet mellan plattformen och havsbotten och har designats specifikt för att stå emot betydande mekaniska påfrestningar och utmattning till följd av strömmar, vågor och plattformens vertikala rörelser. En viktig del av den dynamiska kabellösningen är en innovativ korrugerad metallmantel, specialdesignad för att motstå påfrestningar över tid.

”Tillförlitlig elförsörjning från fastlandet ska bidra till att minska miljöpåverkan från Goliat och säkerställa en säker och effektiv drift”, säger Patrick Fragman, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems, en del av företagets division Power Systems. ”Detta är ännu ett exempel på ABB:s ständiga strävan efter innovation och det stärker vår position som en globalt ledande leverantör av högspänd kabelteknik.”

ABB:s robusta, extruderade högspända sjökablar minimerar elförluster och har hög mekanisk hållfasthet, vilket gör dem idealiska för hårt utsatta marina miljöer. Kabelsystemet har också integrerad fiberoptik för temperaturövervakning och kommunikation. ABB har driftsatt fler än 25 högspända kabelsystem för likström (DC) och hundratals AC-system runt om i världen, inklusive kraftlänkar till olje- och gasplattformar i Persiska viken och Nordsjön.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Power Systems
Claes Westerlind, Marknadschef