ABB levererar komplett gruvspel till LKAB

Optimerar produktionskapaciteten - från fyllning till tömning av malm

2010-04-13 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning för leverans av ett nytt komplett gruvspel till LKAB. Beställningen till ABB avser gruvspelet på etagenivå, mitt i gruvan, vilket är det första att helt göras klart från den nya brytningsnivån på -1365 m. LKAB planerar för en ny brytningsnivå i Kiruna. Nuvarande nivå på -1045 m skall ersättas med en ny nivå på -1365 m. ABB har nyligen byggt om fyra gruvspel, så att de är förberedda för den nya brytningsnivån beträffande elektrisk utrustning. För att klara produktionskapaciteten från den nya brytningsnivån installerar LKAB det här nya gruvspelet på etagenivå. Leveransen omfattar komplett mekanisk och elektrisk utrustning för det nya schaktet, vilket har en spelväg av 710 m. I leveransen ingår även elektriskt och mekaniskt montage, igångkörning samt utbildning. Leveransen skall vara klar i mitten 2012. ”ABB tar totalansvar från fyllning av malm i skip på brytningsnivån till tömning av malm på etagenivån med leverans av komplett elektrisk och mekanisk utrustning, vilket innebär optimerad produktionskapacitet på totalt installerad utrustning”, säger Kjell Carlsten, ansvarig säljare på ABB. ”Vi har förtroende för ABB”, säger Hans Engberg från LKAB. Tidigare genomförda leveranser samt ABB:s kompetens om gruvspel med tillhörande utrustning har varit viktigt vid framtagningen av ”konceptet” för den nya leveransen. Konceptet har tagits fram i ett gemensamt förprojekt mellan ABB och LKAB. LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern, världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en växande leverantör av mineralprodukter till andra industribranscher. Den nuvarande huvudnivån i Kiruna på -1 045 m är den sjätte i ordningen sedan underjordsbrytningen startade 1957. När 1 045-nivån byggdes beräknade man att den skulle räcka fram till år 2015, eller till och med några år till. I dag är läget annorlunda. Högre produktionstakt avsänker gruvan fortare än beräknat. Anläggning och projektering pågår för nästa avsänkning, med huvudnivå på 1365 m, bl. a. ingår det nya spelet. Det nya avsänkningssystemet kommer att tas i drift år 2013. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.