ABB levererar kraftförsörjning på havsbotten vid olje- och gasfält i Norge

Aker Solutions och deras kund Statoil har valt ABB som leverantör för att säkerställa tillförlitlig kraftförsörjning av världens första undervattenskompressor på rekorddjupt vatten, 43 kilometer ned från den flytande produktionsplattformen

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 36 miljoner dollar från oljeserviceföretaget Aker Solutions avseende frekvensomriktare och transformatorer till undervattenssystemet för kraftförsörjning av Statoils olje- och gasfält Asgard på havsbotten utanför Norges kust. Ordern bokades i tredje kvartalet.

ABB:s utrustning ska säkerställa tillförlitlig kraftförsörjning, såväl som optimerad motordrift och motorstyrning, av världens första gaskompressoranläggning på havsbotten utanför kusten i Nordnorge. Kraftsystemet kommer att klara överföring av 15 megavolt-ampere och 189 hertz, motsvarande elförsörjning av 10 000 bostäder, över ett avstånd av 43 kilometer. När projektet är färdigt innebär det världsrekord både vad gäller överföringsavstånd och spännings- och frekvensnivåer mellan en flytande produktionsplattform och en gaskompressor på havsbotten.

”Det långa avståndet under vatten och spänningskraven i det här projektet gör det till en milstolpe för olje- och gasindustrin”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”ABB fortsätter att bygga på sin erfarenhet som världsledande leverantör av undervattenselektrifiering; vår teknik, projekterfarenhet och ingenjörsexpertis hade avgörande betydelse för att ta hem den här viktiga ordern.”

ABB:s frekvensomriktare och undervattenstransformatorer bidrar till ökad produktivitet, lönsamhet och livslängd hos befintliga olje- och gasfält till havs. Allt eftersom utvinningen sker på större avstånd från processanläggningen blir det mer utmanande att säkerställa tillförlitlig krafttillförsel.

ABB har redan samarbetat med Aker Solutions i ett liknande projekt som gällde ett undervattensbaserat vatteninsprutningssystem, 31 kilometer ned från den flytande anläggningsplattformen vid Staoils fält Tyrihan.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi