ABB levererar kraftteknik till världens mest energieffektiva massabruk

2016-02-17 – Världens första helt fossilfria massabruk ska generera dubbelt så mycket elkraft som det behöver och bidra till 2 procent mer förnybar energi i Finland

ABB ska leverera kompletta system för kraftförsörjning och processelektrifiering till Metsä Groups nya bioproduktbruk i Äänekoski i centrala Finland. Bruket, som ska invigas 2017, kommer att producera 1,3 miljoner ton massa per år samt bioprodukter som tallolja, terpentin, ligninprodukter, bioel och barkbaserat fast bränsle.

Med stöd av ABB:s banbrytande teknik ska bruket maximera sin bioenergiproduktion, vilket kommer att öka andelen förnybar energi i Finland med mer än 2 procent. Tack vare mer än 1 000 avancerade energieffektiva motorer samt högteknologiska kraftsystem kommer bruket att generera 2,4 gånger mer elkraft än det förbrukar. Den beräknade årsproduktionen på 1,8 terrawattimmar motsvarar 2,5 procent av all el producerad i Finland idag. Beställningarna är värda mer än 30 miljoner dollar och bokades till största delen under andra halvåret 2015.

”Vi har lång erfarenhet av ett gott samarbete med ABB. Deras breda produktportfölj, projektexpertis och höga andel inhemsk tillverkning var faktorer som påverkade vårt beslut”, säger Timo Merikallio, projektchef för Metsä Groups bioproduktbruk.

”Vi är extremt glada att få medverka med vår expertis och våra produkter i den största investeringen i finsk skogsindustris historia”, säger Tauno Heinola, Vd för ABB i Finland. ”Våra produkter kommer att bidra till att säkerställa brukets höga tillgänglighet, driftsäkerhet och produktionseffektivitet, såväl som energieffektivitet, helt i linje med ABB:s strategi Next Level.”

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Media Relations:
Reiner Schoenrock