ABB levererar Nordamerikas mest kraftfulla gruvhiss till Mosaic pottaska gruva i Kanada

2017-06- 16 - Den nya friktionshissen kommer vara en energieffektiv och pålitlig lösning med de senaste säkerhetsfunktionerna

• ABB ska konstruera, installera och köra igång friktionshissen i Mosaic: s nya K3-potashgruva
  • Leveransen omfattar den största gruvhisselmotorn i Nordamerika på 15 800 kW
  • Styrsystemen, automation och elsystemen kommer ge högsta effektivitet, tillförlitlighet och säkerhet

ABB meddelade att de kommer konstruera, leverera, installera och köra igång friktionshissen med alla tillhörande mekaniska och elektriska system för Mosaic: s nya K3-potashgruva i Saskatchewan, Kanada. Denna ”Greenfield” gruva är en expansion av Mosaic: s etablerade pottaskagruvverksamhet i området. K3-gruvan, som ligger öst om staden Esterhazy i Saskatchewan, bryter pottaska på ett djup av 3,350 fot.

Pottaska är en naturligt förekommande mineral skapat under förångningen av gamla havsängar; Det är det mest använda kaliumgödselmedlet bland växtnäringsämnen. Genom sin verksamhet är Mosaic engagerad i att hjälpa världen odla den mat som behövs.

För detta projekt kommer ABB att leverera gruvhissen och alla tillhörande mekaniska och elektriska system vid K3-gruvans södra schakt. Mekanisk utrustning för friktionshissen kommer att innehålla ABB: s högeffektiva lågvarviga synkronmotorer och ABB: s senaste SIL 3 klassade säkerhetsbromssystem för att ge högsta säkerhet, trygghet och tillförlitlighet i gruvhissdriften. På 15 800 kW kommer detta bli den största gruvhisselmotorn i Nordamerika. ABB kommer också leverera styrsystemet för gruvhissen, annan kraftinfrastruktur och automationsutrustning, samt konstruktion, nyckelfärdig installation, idrifttagning och övriga tjänster.

Den nya gruvhissen är planerad att tas i drift 2021.

ABB har ett historiskt samarbete med Mosaic. ABB har tidigare levererat en liknande leveransomfattning för den mindre K2-gruvhissen i närheten; den nya installationen kommer kunna använda gemensamma reservdelar och andra delar som redan är inköpta av Mosaic för kostnadseffektiv och långsiktig drift.

"ABB:s starka rykte som en pålitlig leverantör till den kanadensiska pottaskaindustrin, teknikvision, förmåga att leverera och lokal eftermarknadsservice och supportresurser var också faktorer för att vinna detta projekt", säger Gerry Couture, VP för VP Capital and Engineering, Mosaic.

Mosaic är en av världens ledande producenter av koncentrerade fosfat- och pottaskagrödämnen. Mosaic är en helhetsleverantör av fosfater, pottaskagödselmedel och foderingredienser för den globala jordbruksindustrin. Mer information om företaget finns på www.mosaicco.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Oswald Deuchar, produktchef, Underground Mining & Hoisting