ABB levererar världsledande brytarteknik till Vattenfall

Beställning på högeffektiva generatorbrytare till den pågående ombyggnaden av Akkats vattenkraftverk i Lule älv

2011-03-22 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order från Vattenfall AB på två generatorställverk till ombyggnaden av Akkats vattenkraftverk. Ställverken består av generatorbrytarsystemet HECS-80 som är specialutvecklat för stora kraftverksprojekt.

Akkats vattenkraftverk ligger vid Lule älv strax utanför Jokkmokk och invigdes 1973. Det pågående ombyggnadsprojektet innebär bland annat att det befintliga aggregatet på 150 MW byts ut mot två mindre och effektivare på 75 MW vardera.

“Vi är mycket glada över att vi har fått förtroendet att leverera våra högeffektiva generatorbrytare som väl möter Vattenfalls krav på kvalitet och prestanda”, säger Roger Gustafsson, försäljningsansvarig för projektet inom ABB Power Generation.

Förutom själva brytaren ingår även frånskiljare, ventilavledare, strömtransformatorer, spänningstransformatorer och kondensatorer i de kompletta generatorbrytarsystem som ska levereras till Akkats vattenkraftverk.

“ABB är idag världsledande inom generatorbrytarteknik för genereringsenheter med särskilda krav på brytförmåga och kortslutningstålighet. Våra högpresterande HECS-brytare levereras till alla typer av kraftverk över hela världen och har idag en marknadsandel på över 70 procent”, tillägger Roger Gustafsson.

Beställning är uppdelad i två etapper och leveranserna kommer att ske under senare delen av 2011 samt under 2014. Förutom installation och anpassning ingår även idrifttagning och utbildning i kontraktet.

Generatorbrytarsystemet HECS-80 tillverkas vid ABB:s fabrik i Oerlikon i Schweiz som 2010 fick utmärkelsen ”European factory of the year”.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB AB:
Roger Gustafsson, försäljningsansvarig för projektet