ABB med på Almedalsveckan 2010

2010-07-01 – Den 4-10 juli är det dags för årets Almedalsvecka på Gotland, en årlig mötesplats för samhällsfrågor och politiska intressegrupper. ABB deltar i år för andra gången i syfte att upplysa påverkare om de vinster samhället kan göra genom att använda företagets kunskap och teknik för att effektivisera energianvändningen och minska påverkan på miljön.

Övergripande tema för ABB:s deltagande är ”Framtidens energi- och automationssystem för ett hållbart samhälle” och det tar sig uttryck i deltagande i ett antal seminarier och paneldiskussioner, samt i en utställning i samarbete med Power Circle (en medlemsorganisation med syfte att stärka, stödja och främja svensk el och elkraftteknik.) Frågor som kommer att diskuteras är bland annat: Vad finns det för samhällsnyttor med smarta elnät och energieffektiva lösningar för infrastruktur? Går det att minska energianvändningen inom industrin utan större investeringar?

”Almedalsveckan 2010 blir en viktig plats för ABB att stärka relationer med politiker, myndigheter och andra påverkare. Vi vill visa vårt engagemang och vår kompetens kring att bygga och utveckla ett hållbart samhälle”, säger Suzanne Lagerholm, informationsdirektör för ABB Sverige.

I ABB:s utställning presenteras Smart Grid – vad är det, vilka vinster finns och vad kan ABB erbjuda? Företaget informerar också om Smart Grid-projektet i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm, samt den storskaliga demonstrationsanläggning som planeras på Gotland. Laddinfrastruktur, fastighets-automation och energieffektivisering inom industrin finns också med i utställningsdelen.

Deltagande i seminarier och paneldiskussioner

Datum Rubrik Talare Panel/ diskussion          Arrangör
Tisdag
6 juli
Smarta nät ger aktiva kunder Tomas Wall, Fortum Sverige
Karl Elfstadius, ABBLinda Ekener Mägi, Ericsson Thomas Dahlman, Electrolux
Sten Jakobsson, ABB
Per Langer, Fortum Sverige
Ulla Hamilton, Stockholms Stad
Tisdag
6 juli
Framtidens elnät: Större och smartare Sten Jakobsson, ABB
Mikael Odenberg, Sv KraftnätYvonne Fredriksson, Energimarknadsinspektionen Kjell Jansson, Sv Energi
Torbjörn Wahlborg, Vattenfall Norden
  Vattenfall
Onsdag
7 juli
Från ord till handling – hur når vi visionen om 600 000 elfordon i Sverige år 2020? – Elfordon skapar möjligheter även för företag utanför fordonsbranschen Sten Jakobsson, ABB Bland annat Sten Jakobsson, ABB                   Power Circle
Torsdag
8 juli
Elteknikbranschens roll i energieffektiviseringsarbetet            Mats Karlberg, ABB
Max Reiman, EIO
Rickard Nilsson, Schneider Electric
EIO
Fredag
9 juli
Smarta elnät, elkrafttekniska innovationer och industriutveckling – Introduktion till konkreta exempel och kundnytta samt presentation av pilotprojekt Karl Elfstadius, ABB
Johan Söderbom, Vattenfall
Marie Fossum, Fortum
Anders Mårtensson, GEAB/Vattenfall
  Power Circle

Läs gärna mer på http://www.almedalsveckan.se

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har cirka 117 000 medarbetare.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson, Presschef