ABB mer än dubblar produktionskapaciteten vid brasilianskt massabruk

ABB ska leverera integrerat kraft- och automationssystem till en ny massa-anläggning som mer än dubblar brukets kapacitet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, ska leverera integrerade system för elektrifiering, automation och anläggningsoptimering för Fibrias nya produktionslinje vid massabruket Mato Grosso do Sul i Três Lagoas, Brasilien. Byggstart för projektet ”Horizonte2” är i slutet av 2015 och den nya anläggningen beräknas vara i drift 2017.

Fibrias bruk i Três Lagoas är redan idag en av världens största massaproducenter. När den nya anläggningen är i drift kommer brukets totala kapacitet att mer än fördubblas med ytterligare 1,75 miljoner ton producerad massa per år. Fibrias massa går till en mängd användningsområden, inklusive mjuk-, tryck- och skrivpapper.

ABB ska leverera en integrerad elektrifierings- och automationslösning som användas i stort sett i alla processområdena för att styra och bevaka den nya anläggningen vid sidan om den befintliga. Massaproducenten av kortfibrig eukalyptusmassa valde ABB som leverantör för projektet utifrån tekniska och kommersiella kriterier.

Enligt Peter Terwiesch, global chef för ABB:s division Process Automation, är ABB:s kombinerade kraft- och automationsportfölj idealiskt positionerad för att tillhandahålla integrerad elektrifierings- och automationslösningar för processindustrier såsom massa- och pappersbruk.

”Att ha ett enda styrsystem för två olika anläggningar ökar produktiviteten och effektiviteten för våra kunder”, säger Terwiesch. ”Med våra integrerade kraft- och automationslösningar gör vi industrin mer effektiv och redo för Internet of Things, Services and People (IoTSP), i linje med vår strategi Next Level.”

Projektet omfattar utbyggnad av det primära kraftsystemet och det gasisolerade ställverket, distributionstransformatorer för anläggningen samt krafttransformatorer för generatorerna, såväl som lågspänningsställverk, frekvensomriktare, låg- och mellanspänningsmotorer och DCS-system.

Lösningen har också ett integrerat system för anläggningsoptimering, med vars hjälp ABB kan fjärrövervaka driften från en central tusentals kilometer därifrån och stödja Fibrias underhållsingenjörer med driftdata och beslutsunderlag för att optimera underhållet.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Om Fibria
Fibria är en av världens största producenter av eukalyptusmassa och ett företag som strävar efter att möta världens efterfrågan på skogsprodukter på ett miljömässigt hållbart sätt. Företaget har en samlad årlig produktionkapacitet av 5,3 miljoner ton massa från sina bruk i Aracruz (Espírito Santo), Jacareí (São Paulo) och Três Lagoas (Mato Grosso do Sul) samt i Eunápolis (Bahia), varav det sistnämnda, Veracel, drivs som ett joint venture tillsammans med Stora Enso. I maj 2015 tillkännagav Fibria utbyggnaden av sitt bruk i Três Lagoas med ytterligare en produktionslinje med en årlig kapacitet av 1,75 miljoner ton massa. Den nya anläggningen väntas tas i drift under fjärde kvartalet 2017. Fibria har 968 000 hektar skog med 561 000 hektar planterad skog och 342 000 ton miljö- och naturvårdsskyddad skog. Massan som Fibria producerar exporteras till mer än 40 länder över hela världen. För mer information besök www.fibria.com.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock