ABB når teknikgenombrott med isolergas för ställverk

Ny gasblandning ger alternativ till SF6 och har potential att minska utsläppen från gasisolerade ställverk (GIS) med upp till 50 procent – testas i schweiziskt pilotprojekt

2014-08-19 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har gjort ett betydande teknikgenombrott inom gasisolerade ställverk (GIS) genom att utveckla en ställverkslösning som använder en ny gasblandning som isolermedium istället för svavelhexaflourid (SF6).

Den alternativa gasblandningen har liknande isoleregenskaper som SF6, som används i ställverk idag, men med avsevärt lägre miljöpåverkan tack vare en extremt låg global uppvärmningspotential. Den nya GIS-lösningen från ABB har potential att minska koldioxidekvivalenten med upp till 50 procent under hela utrustningens livscykel jämfört med motsvarande ställverk med SF6.

”Det här är en betydande landvinning som kan bana väg för miljövänligare ställverk under kommande år”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Lösningen kommer att ge våra kunder möjlighet att minska sin miljöpåverkan och är i linje med ABB:s ständiga teknik- och innovationssatsning inom kraft och automation för en bättre värld.”

I decennier har SF6 används flitigt inom elindustrin för dielektrisk isolation och strömavbrott tack vare gasens fysiska egenskaper. Tryckluftsfylld SF6 bidrar till en säker och pålitlig drift av gasisolerade ställverk tack vare en mycket högre dielektrisk förmåga än andra isolermedia, vilket möjliggör betydligt mindre och kompaktare ställverk som kräver mindre yta för installation. SF6 är dock en känd växthusgas som dessutom ställer höga krav på livscykelhantering. Kostnaderna för att hantera gasen på ett regelmässigt sätt kan vara betydande, speciellt i samband med nedmontering av gamla ställverk.

Den nya tekniken ska tillämpas för första gången i ett ställverk i Oerlikon, i utkanten av Zürich, i en pilotinstallation för det ledande schweiziska energiföretaget ewz. Förutom ett GIS för 170 Kv högspänning ska ABB också installera GIS-ställverk för mellanspänning med den nya gasblandningen.

I kraftsystem används ställverk för att övervaka, skydda och isolera elektrisk utrustning och därmed uppnå en pålitlig kraftförsörjning. GIS-teknik innebär att nyckelkomponenter inklusive kontakter och ledare skyddas med hjälp av isolergas. GIS är kompakta, tillförlitliga och robusta, vilket gör dem idealiska i tätbebyggda områden och på andra platser med begränsat utrymme eller i aggressiva miljöer.

ABB uppfann GIS i mitten av 1960-talet och fortsätter att leda utvecklingen inom GIS-teknik. Företaget erbjuder ett komplett GIS-sortiment för nivåer från 72,5 kV till 1 200 kV och har, som marknadsledare inom högspänd GIS-teknik, en global bas av mer än 23 000 ställverksfack. Det senaste teknikgenombrottet kommer att möjliggöra avsevärt minskade växthusgasutsläpp utan att kompromissa med effektiviteten eller tillförlitligheten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi