ABB når uppgörelse med Eskom och Sydafrikas SIU

Efter flertalet förhandlingar kan ABB nu meddela att ABB Sydafrika har nått en fullständig och slutgiltig uppgörelse med Eskom och Sydafrikas Special Investigating Unit (SIU) vad gäller otillbörliga betalningar och andra frågor rörande regelefterlevnad som bolaget självt redovisat kring Kusileprojektet.

Som del av uppgörelsen kommer ABB att betala cirka 104 miljoner dollar eller 1,56 miljarder rand (ZAR) till Eskom, och alla parter friar varandra ömsesidigt från samtliga krav relaterade till kontraktet avseende styr- och instrumenteringsprojekt, och dess ändrings- och tilläggsordrar avseende Enhet 1 och 2 på Kusile.

Större delen av betalningen har redan beaktats i ABB:s finansiella rapporter under de senaste femton månaderna. Under det fjärde kvartalet 2020 kommer ytterligare en påverkan om cirka 30 miljoner dollar på operativ EBITA och en negativ effekt på kassaflödet om cirka 110 miljoner dollar att redovisas med anledning av uppgörelsen.

Vidare kommer ABB att fortsätta samarbeta fullt ut med den nationella åklagarmyndigheten i Sydafrika, samt med myndigheter i USA, Tyskland och Schweiz i deras utredningar av Kusileprojektet. ABB avser att snabbt komma till avslut med alla relaterade pågående förfaranden globalt, vars effekter för närvarande inte kan bedömas.

ABB kommer fortsätta att verka i Sydafrika med integritet och samhällsansvar och bidra till en tillförlitlig elförsörjning, och har åtagit sig att slutföra Kusileprojektet i linje med avtalsenliga förpliktelser.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson