ABB ny medlem i ElectriCity

I Göteborg arbetar 16 aktörer från industri, forskning och samhälle tillsammans med att utveckla, testa och demonstrera nya lösningar kring framtidens elektrifierade transporter. Samarbetet kallas ElectriCity och ABB är ny medlem.

Sedan 2013 skapar ElectriCity en plattform för utveckling och tester av tjänster och produkter som kan bidra till framtidens elektrifierade transporter och städer. Initiativtagare är Volvokoncernen som ansvarar för utvecklingen av de elektrifierade fordon och transportlösningar som lagt grunden för samarbetet. Scopet har med åren vidgats och idag testas elektrifiering och dess effekter på olika demoarenor. ABB Electrifications engagemang kring ’Mission to zero’ för smarta städer, med målet att skapa innovationer som bidrar till en framtid med nollutsläpp, ligger helt i linje med ElectriCitys vision.

”Vi är stolta och glada över att få vara en del av ElectriCity i Göteborg och hoppas att samarbetet kommer att leda till att vi tillsammans kan påskynda framtidens hållbara samhälle och transporter. ABB har produkterna och lösningarna för att leverera el från produktion till slutanvändare på ett säkert, smart och hållbart sätt”, säger Mats Peterson, affärsområdeschef för ABB Electrification i Sverige.

ABB har sedan tidigare varit inblandad i flera av ElectriCitys projekt, bland annat att elektrifiera flera av Göteborgs busslinjer. Nu kan samarbetet intensifieras och leda till fler möjligheter att testa ny teknik i olika miljöer.

”Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara av att skapa ett hållbart samhälle och framtidens städer. För att lyckas med storskalig elektrifiering behöver många parter samverka; fordonstillverkare, staden och tillverkare och distributörer av el, för att nämna några. Vi välkomnar ABB som ny och viktig medlem i ElectriCity-samarbetet i det fortsatta arbetet med att elektrifiera transporter av människor och gods i Göteborg”, säger Niklas Gustafsson, chef för Public Policy and Regulatory Affairs på Volvokoncernen och ordförande i ElectriCity.

Här kan du se listan över samarbetspartners hos ElectriCity.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare.

Christine Gunnarsson
Presschef