ABB och Ballard når milstolpe mot bränslecellsdrivna marina transporter

ABB och Ballard Power Systems (Ballard) går vidare med det första samarbetet i branschen för att utveckla ett koncept för högeffekts-bränsleceller som klarar att generera 3 MW (4 000 hk) i elkraft

Principgodkännande har erhållits från ledande klassificeringssällskapet DNV

Målet är att göra bränslecellsteknik med nollutsläpp kommersiellt tillgängligt för större fartyg

ABB och Ballard fortskrider med det branschledande samarbetet om att minska koldioxidutsläppen för marina transporter och har fått ett principgodkännande (AiP) från DNV avseende konceptet för högeffekts-bränsleceller, en utveckling som startade 2018. Ett principgodkännande är en viktig milstolpe vid utvecklingen av ny teknik i och med att det är en oberoende bedömning av konceptet som bekräftar att designen är genomförbar och att det inte finns några avgörande hinder som hindrar konceptet från att kunna förverkligas. Med principgodkännandet på plats kan den gemensamt framtagna lösningen slutföras inom de närmaste åren för tillämpning ombord på en rad olika typer av fartyg.

”Vi är glada över att samarbeta med ABB och Ballard om detta principgodkännande”, säger Tuva Flagstad-Andersen, regionchef för Nordeuropa på DNV Maritime. ”Vätgas spelar en viktig roll i energiomvandlingen så det är viktigt att ta fram säkra tekniker som industrin har förtroende för. Som en verifiering i tidig fas av nya designkoncept, baserat på mångåriga, betrodda och oberoende standarder, kan ett principgodkännande bidra till att bygga upp det förtroendet.”

Högeffekts-bränsleceller är en flexibel lösning som stöttar energibehoven för en rad olika fartygstyper som kräver flera 3 MW-block med kraft. Ett kryssningsfartyg som trafikerar kustnära områden kan köra antingen helt på bränslecellskraft eller växla över till det i miljömässigt känsliga områden eller utsläppskontrollerade zoner medan en färja i regelbunden trafik med frekventa tankningsmöjligheter kan köra helt på bränslecellskraft. För oceangående fartyg kan bränslecellskraft bidra då det finns hjälpbehov. Lösningskonceptet innefattar också integrering av ett energilagringssystem.

”ABB:s branschledande erfarenheter inom marina lösningar och Ballards kunnande vid utveckling och driftsättning av bränslecellssystem i megawattskala för landbaserad användning har visat sig vara rätt kombination som gör det möjligt för oss att ta nästa steg i våra gemensamma ansträngningar att göra denna teknik tillgänglig för större fartyg”, säger Jesper Themsen, styrelseordförande och vd för Ballard Power Systems Europe A/S. ”Genom att säkra ett principgodkännande får sjöfartsindustrin en signal om potentialen för detta verkligen omdanande koncept.”

”Principgodkännandet är en viktig milstolpe vad gäller att göra högeffekts-bränsleceller kommersiellt tillgängliga och det understryker vår satsning att ge den globala sjöfartsindustrin nya nivåer av effektivitet, tillförlitlighet och hållbarhet”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”När vi fortsätter att bana väg för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten är vi säkra på att elektrifiering av fartyg, inklusive bränslecellsteknik, kommer att spela en avgörande roll i att hjälpa marinindustrin att uppnå sina miljömål.”

Den framgångsrika utvecklingen av ett koncept för högeffekts-bränslecellssystem bygger på ett samarbete mellan ABB och Ballard, den ledande globala leverantören av bränsleceller med polymerelektrolytmembran (PEM), som inleddes i juni 2018. Som en del av strategin att ta fram alternativa utsläppsfria tekniker ligger ABB redan väl framme inom samutveckling av bränslecellsteknik för fartyg. Bränslecellsteknik med nollutsläpp betraktas som en av de mest lovande teknikerna för minskade utsläpp av växthusgaser och driver redan mindre fartyg på korta distanser. Tekniken är snart redo att installeras på större fartyg.

Sjöfarten bidrar med nästan tre procent av de globala utsläppen av växthusgaser (GHG) varje år och trycket att övergå till mer hållbara energikällor har lett till fasta minskningsmål från IMO (International Maritime Organization), en sjöfartsmyndighet som sorterar under Förenta Nationerna. IMO har målet att minska utsläppen av växthusgaser från fartyg med minst 50 procent till 2050 från 2008 års nivåer.

Bränslecellerna omvandlar den kemiska energin från vätgas till elektricitet genom en elektrokemisk reaktion. När förnybara energikällor används till att producera vätgas kan hela energikedjan vara ren. Med en större kraftenhet i megawattskala blir det möjligt att kombinera enheter för att uppnå mycket högre total kraft än vad som är praktiskt möjligt med mindre kraftenheter.

Efterfrågan på vätgas har ökat mer än trefaldigt sedan 1975  och fortsätter att öka[1]. Det är avgörande att teknikerna skalas upp och produktionskostnaderna minskas för att möjliggöra att vätgas tas i allmänt bruk. ABB samarbetar med kunder och partners om att utveckla och integrera teknik som gör vätgasen till en tillgänglig, prisvärd komponent i världens energimix med låga koldioxidutsläpp. I Italien har ABB ett samarbete med det schweiziska energibolaget Axpo om att utveckla modulära produktionsanläggningar för grön vätgas som syftar till att skapa en optimal operativ modell för att producera prisvärd grön vätgas. I Frankrike tillhandahåller ABB sitt distribuerade styrsystem Freelance och den digitala plattformen ABB Ability™ Manufacturing Operations Management till den första produktionsanläggningen hos Lhyfe, producent och leverantör av 100 procent grön vätgas. ABB arbetar också tillsammans med Hydrogen Optimized, ett hållbart energiomvandlingsföretag i Kanada, om att tillsammans utforska utvecklingen av storskaliga produktionssystem för grön vätgas som är kopplade till elnätet för att erbjuda en ren, hållbar och prisvärd energibärare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

[1] https://www.iea.org/reports/the-future-of-hydrogen

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 februari 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson