ABB och HASCO bildar samriskföretag för att driva fram smart tillverkning i Kinas bilindustri

• Samarbetet bygger på tidigare relationer och ska leverera ökad automation och hållbarhet för tillverkning av bildelar
  • Det nya samriskföretaget förväntas inleda sin verksamhet under andra kvartalet 2022

Automationsexperten ABB och Kinas ledande bildelstillverkare HASCO tillkännagav den 30 december 2021 att de båda företagen bildar ett nytt samriskföretag för att driva fram nästa generation av smart tillverkning i Kinas bilindustri.

Samriskföretaget ska bygga vidare på den befintliga och framgångsrika relationen mellan de båda företagen för att genomföra den viktiga utvecklingen av mycket flexibel och hållbar bildelstillverkning inom HASCO:s verksamhet i Kina.

I och med att bilindustrins övergång till elfordon tar fart behöver bildelstillverkarna investera allt mer i flexibla anläggningar där de kan tillgodose snabbt föränderliga behov och trender. Samarbetet mellan ABB Robotics och HASCO, som innefattar en andel på 40 procent för ABB i samriskföretaget, kommer att utvidga användningen av smarta tekniker och artificiell intelligens i industrin. Båda parterna har överenskommit att inte redovisa fler detaljer om investeringen.

”Då bilindustrin står inför sin största omvandling sedan den startade och försäljningen av elfordon förutspås att gå om bilar med förbränningsmotorer i många delar av världen till 2035 finns det ett uppenbart behov av att stötta den industriella omvandlingen”, säger Sami Atiya, chef för ABB Robotics & Discrete Automation. ”Samriskföretaget gör det möjligt för oss att vidareutveckla HASCO:s ledande ställning med automatiserade lösningar som gynnar kunder i Kina – en av de största marknaderna för bilbranschen – och kommer att spela en avgörande roll vad gäller att leverera en hållbar framtid för transportnäringen.”

Det nya samriskföretaget förväntas inleda sin verksamhet under andra kvartalet 2022 och bygger på båda parters kunnande och tillverkningserfarenhet för att förverkliga den enorma potentialen till ökad effektivitet inom bildelsindustrin. Kunder inom en rad industrier, från fordonskarosser till chassisystem, kraft- och batterielektronik samt eldrivsystem kommer att gynnas av nya, högeffektiva och miljömässigt hållbara tillverkningsmetoder.

ABB var den första multinationella robottillverkaren i Kina som lokaliserade hela sin värdekedja – från FoU till tillverkning, försäljning, konstruktion och systemintegrering. Under 2022 kommer ABB att ta i drift världens mest avancerade robotfabrik i Shanghai, inklusive ett forsknings- och utvecklingscenter, vilket kommer att snabba upp innovationer inom produktutveckling, artificiell intelligens och kundsamarbeten avseende automationslösningar.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat över 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 10 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. www.abb.com/robotics

HASCO-koncernen, som ingår i SAIC-koncernen, är en leverantör för integrering av omfattande bildelssystem och har i mer än 30 år tillhandahållit avancerade tekniker, tillförlitliga produkter och högkvalitativa tjänster till större OEM-företag runt om i världen inom över 40 affärsområden.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 4 januari 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson