ABB och Hitachi bildar strategiskt HVDC-samarbete i Japan

Nytt samriskbolag ska kombinera Hitachis starka lokala marknadsställning och ABB:s HVDC-teknik (högspänd likström) för att möta Japans nya energifokus

2014-12-16 – ABB och Hitachi meddelade idag bildandet av ett nytt samriskbolag för att tillhandahålla HVDC-system (överföring av högspänd likström, DC) i Japan. Det nya bolaget med bas i Tokyo ska ansvara för konstruktion och leverans samt service av de DC-system som ingår i nya HVDC-projekt vilket innebär att ABB:s senaste teknik når den japanska marknaden och där Hitachi blir huvudentreprenör.

Hitachi och ABB kommer att äga 51 respektive 49 procent av bolaget. Detta är första steget i ett strategiskt samarbete mellan de två bolagen för att bidra till utvecklingen av Japans elnät. Hitachi och ABB kommer att undersöka möjligheten att stärka relationen och bredda samarbetet till fler områden i framtiden.

Samriskbolaget väntas starta sin verksamhet inom de närmaste månaderna efter att bolaget är formellt godkänt och bildat.

”Sedan den första utvecklingen på 1970-talet har Hitachi deltagit i varje HVDC-projekt i Japan och har fortsatt att bidra till stabiliseringen av elnätet. Jag är övertygad om att etableringen av en ny verksamhet som kombinerar Hitachis och ABB:s styrkor kommer att bidra till att förse den japanska HVDC-marknaden med den nya teknik som krävs framöver. Genom att stärka och utöka HVDC-verksamheten via detta samarbete med ABB, som har starka meriter på den globala marknaden, kommer Hitachi att fortsätta att bidra till stabiliseringen av Japans elnät”, säger Hiroaki Nakanishi, ordförande och koncernchef för Hitachi, Ltd.

”ABB utvecklade HVDC-tekniken för 60 år sedan och har fortsatt att tänja gränserna för denna teknik, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Vår närvaro i hälften av världens installerade bas och vår egen tillverkning av alla nyckelkomponenter i ett HVDC-system avspeglas i vår meritlista”. ”Vi är stolta över att ingå det här samarbetet med Hitachi som har ett gott rykte och omfattande erfarenhet på den japanska marknaden. Tillsammans kan vi maximera våra respektive styrkor och bidra till utvecklingen av Japans kraftinfrastruktur.”

HVDC används för att överföra elektricitet, där omvandling sker från växelström (AC) till likström (DC) på sändarsidan före överföring och tillbaka till AC på mottagarsidan. HVDC är idealisk för kraftöverföring över långa avstånd tack vare små överföringsförluster, mindre utrymmeskrav och lägre installationskostnader. Tekniken lämpar sig också för sammankopplingar mellan två olika frekvenser.

ABB utvecklade HVDC-tekniken och levererade världens första kommersiella HVDC-system i Sverige 1954. ABB var också först med att utveckla VSC-tekniken (HVDC Light) på 1990-talet. Genom åren har ABB tilldelats runt 100 HVDC-projekt med en sammanlagd effekt av mer än 120 000 MW, motsvarande runt hälften av den globala installerade basen. ABB:s HVDC Light är den ledande lösningen inom VSC-teknik och företaget har levererat 14 av världens 15 idrifttagna VSC-system.

Det nya samriskbolaget ska kombinera de båda företagens expertis för att tillhandahålla spetstekniska lösningar på den japanska marknaden. Verksamheten ska kombinera Hitachis säljorganisation, projektledningsexpertis, kvalitetssäkring och höga leveransförmåga med ABB:s högteknologiska HVDC-teknik och omfattande inhemska såväl som globala erfarenhet på HVDC-området.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare. ABB i Japan, med bas i Tokyo, har varit verksamt i landet i mer än 100 år.

Om Hitachi, Ltd.

Hitachi, Ltd. (www.hitachi.com), med huvudkontor i Tokyo, Japan, tillhandahåller innovationer och lösningar på samhällsutmaningar med hjälp av vårt skickliga team och vår breda erfarenhet från globala marknader. Hitachi fokuserar mer än någonsin på området Social Innovation Business som bland annat inkluderar infrastruktursystem, informations- och telekomsystem, kraftsystem, byggnadsmaskiner, funktionsmaterial och komponenter, fordonssystem och hälsovård.

För mer information kontakta:

Public Relations and Investor Relations Department, Hitachi, Ltd.
Tadashi Hisanaga
+81-3-5208-9324