ABB och Hydrogen Optimized utökar vätgassamarbete, inklusive en strategisk investering

• Samarbetet positionerar företag för globalt ledarskap i storskaliga produktionssystem inom grön vätgas
  • Kombinerade tekniska erbjudanden kommer att inkludera Hydrogen Optimizeds RuggedCell™ högeffektssystem för vattenelektrolys och ABB:s högeffektslikriktare
  • De två företagen konsoliderade sin allians med ett nytt kommersiellt avtal undertecknat på en vätgasmässa i Stephenville, Newfoundland där den kanadensiska premiärministern Justin Trudeau och den tyska förbundskanslers Olaf Scholz närvarade

ABB och Hydrogen Optimized Inc. (HOI), den kanadensiska teknikinnovatören som frigör grön vätgasproduktion globalt för industrin, har undertecknat ett avtal om att utöka de båda företagens befintliga strategiska relationer. Detta inkluderar en investering av ABB i Key DH Technologies Inc. (KEY), HOI:s moderbolag, då de båda företagen strävar efter att ha en ledande ställning på den snabbt framväxande världsmarknaden för storskaliga produktionssystem för grön vätgas. Ekonomiska detaljer kring avtalet har inte redovisats.

Undertecknandet följer företagens lansering av den nya lösningen på den tysk-ostkanadensiska vätgasmässan Renewable Hydrogen Expo den 23 augusti i Stephenville, Newfoundland där den kanadensiska premiärministern Justin Trudeau och Tysklands förbundskansler Olaf Scholz närvarade. Vätgas som produceras med låga eller inga koldioxidutsläpp anses vara centralt för att kunna uppnå nettonollutsläpp till 2050.

Genom att påskynda det strategiska samarbete mellan ABB och HOI som inleddes 2020, främjar de två företagen utbyggnaden av ekonomiska storskaliga gröna vätgasproduktionssystem för att minska koldioxidhalten i industrier som är svåra att avveckla, så som ammoniak och gödningsmedel, kemikalier, metaller och stål, cement, verktyg och bränslen för flygplan, fartyg, lastbilar och järnvägar.

Företagen utnyttjar sina respektive styrkor och resurser för att snabbt kommersialisera HOI:s patenterade högeffektsteknik för vattenelektrolys RuggedCell™ på världens största produktionsanläggningar för grön vätgas. Vattenelektrolys är en process där elektrisk energi används för att dela upp vatten i väte och syre. RuggedCell™-tekniken omvandlar förnybar el som vatten-, sol- och vindkraft till grön vätgas för industrin. ”Vi ser fram emot att bygga vidare på företagens tvååriga samarbete för att satsa på den enorma möjligheten som finns med grön vätgas”, säger Joachim Braun, chef för divisionen ABB Process Industries. ”Efter en rigorös validering av RuggedCell™-tecknologin är vi säkra på att den tillsammans med ABB:s högeffektslikriktare kan bli en klar ledare i segmentet för storskalig grön vätgas. Våra kompletterande tekniker stärker Hydrogen Optimizeds värdeerbjudande och påskyndar kommersialiseringen av RuggedCell™.”

”Avtalet positionerar oss för framgångar på det storskaliga segmentet med kunder som behöver installationer i segmentet hundratals megawatt till flera multi-gigawatt”, säger Andrew T. B. Stuart, styrelseordförande och vd för KEY och HOI. ”ABB:s globala närvaro, kommersiella relationer och tekniska ledarskap inom högeffektslikriktare, distribuerade styrsystem och tillverkningsautomatisering ger oss den räckvidd och de möjligheter vi behöver på marknaden för att uppnå företagsmålen.”

Enligt en rapport från juni 2022 som publicerats av DNV kommer den globala kapaciteten för elektrolyser att nå en uppskattad kapacitet på 3 100 gigawatt år 2050. Gruppen förutspår att elbaserat grön vätgas kommer att vara den dominerande formen av vätgasproduktion vid mitten av detta århundrade och stå för 72 procent av produktionen.

Avkastningen från ABB:s investering i KEY, som leds av ABB Technology Ventures (ATV), kommer att användas för att utveckla HOI:s immateriella rättigheter, förbättra företagets kapacitet och införa automatiserad tillverkning och robotik. Detta kommer att påskynda lanseringen av elektrolystillverkning i gigawattskala.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Technology Ventures (ATV) är ABB:s riskkapitalenhet (NYSE: ABB). ATV söker banbrytande teknikföretag som har samma inriktning som ABB:s mål att skapa framtiden med industriell digitalisering. Sedan ATV bildades 2009 har företaget investerat cirka 250 miljoner dollar i startupföretag inom ett antal olika sektorer, bland andra robotics, industrial IoT, AI/maskininlärning, cybersäkerhet, e-mobilitet, smarta byggnader och distribuerad energi.

KEY DH Technologies Inc. utvecklar innovationsdrivna verksamheter i deuterium- och vätgasindustrier och betjänar marknader runt om i världen. KEY:s tre huvudsakliga företag: Hydrogen Optimized, ett privat vätgasteknikföretag som utvecklar och kommersialiserar de patenterade RuggedCell™-vattenelektrolyssystemen för storskalig produktion av vätgas; Isowater®, ledande leverantör av deuteriumoxid till globala kunder inom biovetenskap, högteknologi och miljöforskning; samt deutraMed™, ett banbrytande företag inom deuteriumforskning och innovationer som tillhandahåller högvärdiga deuterium-innehållande produkter för specialtillämpningar liksom IP-driven forskning och tjänster. Mer information finns på www.keydht.com.

Hydrogen Optimized Inc. är ett privat vätgasteknikföretag som utvecklar och kommersialiserar storskaliga produktionssystem för grön vätgas. Företaget ingår i Key DH Technologies Inc. Hydrogen Optimized möjliggör konvertering av grön el till grön vätgas och omvandlingen av industrier som är beroende av tung fossilbränsleanvändning till att bli ledande inom hållbarhet. Vårt patenterade högeffektssystem för vattenelektrolys RuggedCell™ integrerar en skalbar design som är fri från iridium och andra dyra platinagruppsmetaller och möjliggör masstillverkning till låg kostnad. Systemet kan driftsättas för användning på produktionsanläggningar för grön vätgas i segmentet hundratals MW till flera GW. Lösningen är inriktad på större industrier, kemiföretag, energibolag och slutanvändare av energi. För ytterligare information om Hydrogen Optimized, gå till www.hydrogenoptimized.com.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 augusti 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson